annonym

    Hej! Jag har gått på ekonomiprogrammet nu i en termin och vill byta till samhälle. Jag har redan kontaktat rektorn över samhälle, men hon säger nej för att det är "för mycket" att ta igen. Jag har pratat med folk som går i samhälle och de upplever det som att det inte är för mycket att ta igen. Det är inget alternativ för mig att gå om ett år då jag verkligen gå med 03:or. Jag är inte det minsta intresserad av ämnena som ingår i ekonomi, jag trivs inte alls i klassen jag går då jag inte känner mig välkommen, känner mig allmänt osäker varenda gång jag går in i klassrummet, och känner mig inte omtyckt. Jag har tappat all motivation i skolan, lär mig knappt något och ser ingen mening med att ens gå. Jag har påverkats väldigt mycket av detta, speciellt psykiskt. Jag vet att det inte är omöjligt att byta till samhälle, men vet inte vad jag ska göra eller säga för att få rektorn att ändra sig. Ska jag bara skita i detta och må dåligt i tre år, eller ska jag försöka en sista gång?. Jag tänker att jag kanske ska prata med någon som är chef över alla rektorer och få någon att prata med rektorn över samhälle, som sagt vet inte längre vad jag ska göra. Jag har vänner som går i samhälle och hade gjort vad som helst för att få gå med de, få plugga något jag vill, faktiskt få lära mig någonting, och bara få må bra igen.

    • Anna : I vilken stad kan du läsa på gymnasiet+till vilka städer skulle du kunna pendla?
    • : Saken är den att jag just vill gå kvar på den skolan jag går på, valde just denna skola för att det var den närmast mig och att jag helt enkelt inte skulle behöva pendla.
    • Julia :

      Att du frågar på andra skolor betyder inte att du måste byta dit... även om du skulle få ett positivt svar, kan du ändå stanna på din nuvarande skola. Men, om du är helt säker på att du inte vill gå på ngn annan skola, är det ju "dumt" att fråga på andra skolor i så fall. ... Då är din situation ganska så "låst" just nu.
      Att byta från ett program till ett annat mitt i läsåret förekommer i princip Aldrig. Och ingen högre chef kan tvinga rektorn att ta in en elev mitt i läsåret - från ett annat program. Det handlar i första hand om att lärare på det "mottagande programmet" och eleverna som läser där från början inte ska "förlora" på att en ny elev kommer in, och inte så mycket på att du är "beredd att läsa ikapp"; en ny elev som ej var med från början, innebär att lärare behöver lägga tid på att handleda, introducera och lägga upp en plan för att du ska kunna läsa ikapp (sedan är det inte säkert att du ska kunna läsa ikapp...), och lärartid måste ju "tas från någonstans": att betala för övertid har skolorna inte råd med, och om lärare ska handleda en ny elev inom sin ordinarie tid, tas då den tiden från de nuvarande eleverna ... och det är inget skolorna gör. Alltså, jag tror inte på den lösningen. :( Gå prata med kurator. Gör ansökan till nästa läsår. Ännu ett förslag - kika på Distansstudier på Korr-on-line (om du kommer in på "korr", kan du slippa pendla - pga det är studier på distans); om du får godkända betyg till sommaren, kanske du kan komma in i år2 på Ekonomiprogrammet på Korr-on-line; om du inte får godkända betyg från år1, bör du söka till år1 till hösten 2020.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    tyvärr är det så att endast Grundskola är obligatorisk och gymnasiet är frivilligt; alltså det inte är så att alla går på gymnasiet. I Sverige får man jobba från det att man fyller 13 år... Men i praktiken är det mycket-mycket svårt att få jobb utan att ha gått på gymnasiet.
    Men, formellt sett, kan ingen tvinga rektorn att ta in en elev in på gymnasiet mitt i läsåret. Jag tror inte att ngn kan övertala rektorn att ta in dig eller ngn annan elev. Även om du gick på samma program på en annan skola och hade mycket god närvaro och goda studieresultat... även då kan rektorn säga Nej.
    Din rättighet är att söka till år1 och konkurrera med dina grundskolebetyg. Det kan du göra till det att du fyller 19 år.
    ****
    Testa gå prata med kuratorn. Om särskilda skäl finns kan Ibland kurator påverka och förmedla byte till en annan skola eller ett annat program på samma skola.
    Om det finns flera skolor som inom pendlingsavstånd från dig erbjuder de utbildningar som du kan tänka dig byta till - kan du kontakta alla de skolorna. Men det är, över lag, mycket ovanligt att byta mitt i läsåret - och även om du skulle försöka byta till samma utbildning men på en annan skola.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    • : När du skriver "särskilda skäl" vad är det för skäl du syftar på?
    • Anna : Vi råder berätta för kuratorn om sin situation; kuratorn ställer också ofta de relevanta frågorna för att få reda på hur det ligger till. Det är det bästa rådet vi kan ge.