Sara
    Hej!
    Jag går första året på gymnasiet inriktning frisör, jag har aldrig kunnat bestämma mig om jag vill bli frisör eller apotekare och båda yrken är åt helt olika håll sedan bestämde jag mig sista minuten och valde frisör, nu efter 1 år känner jag och bli apotekare för jag brinner verkligen för de med. Min fråga är kan jag läsa till apotekare efter min frisörutbildning eller ska jag gå om helt år och välja naturkunskap? Vilka behörigheter behöver man för att komma in på apotekarutbildningen, Tacksam för snabbt svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara!

    behörighet för att kunna utbilda sig till Apotekare - är den samma som till Läkare, dvs man för Särskild behörighet måste ha godkända betyg i följande gymnasiala kurser: Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Dessutom, måste man alltid till alla högskoleutbildningar ha Grundläggande behörighet.

    På Hantverksprogrammet kan du inte bli behörig att söka till Apotekare direkt efter gymnasiet, men du kan hinna komplettera för behörighet - på ett år på komvux (eller läsa ett naturvetenskapligt basår). Det gör ingen skillnad (i tid) - om du skulle söka om till åk1 nu och gå om 3 år på Naturvetenskapsprogrammet.

    Vinsten i att stanna på din nuvarande utbildning är att du lär dig ett yrke, vilket du inte gör på ett högskoleförberedande program.

    Så, mitt råd till dig är att du stannar på ditt nuvarande program men försöker läsa så många kurser du kan - som leder dig närmare till behörighet till Apotekare (för att korta ner tiden för komplettering efter gymnasiet).

    Se i Programplan för HV här >>>

    längst ner i planen ser du vilka kurser om krävs för Grundläggande behörighet. Sedan råder jag dig läsa Matte 2a och 3b som kurser inom Programfördjupningen och du blir behörig att även söka Naturvetenskapligt basår på högskolenivå och inte bara kurser på komvux (för att komplettera efter gymnasiet).

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte