Isabelle
    Hej, går just nu första året på gymnasiet och går ekonomiprogrammet men känner att det är helt fel linje för mig. Jag vill jobba med människor och känner att barn & fritid hade varit bättre.
    I min sits så undrar jag om jag kommer att vara tvungen att börja om och gå med dom som börjar året efter mig eller om jag klarar mig med att plugga upp det som dom läser.

    I ekonomiprogrammet så läser man "svårare" t.ex matte 1b istället för matte 1a som barn och fritid gör. Är det en fördel för mig eller spelar det ingen roll alls?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Isabelle,

    jag råder dig att söka om tiII åk1 - tiII ett nytt program men samtidigt också göra andra saker också. Du kan redan nu /snarast/ ta kontakt med rektorer på Barn-och fritidsprogrammet på aIIa de gymnasieskoIorna där du kan tänka dig du viII Iäsa och fråga om de har pIats på BF. I faII de har pIats så Kanske... kan någon rektor fatta besIut att ta in dig nu. Chansen är inte stor. Du har missat haIva Iäsåret (en sjätte deI av utbiIdningen).

    Att du är beredd att Iäsa ikapp är bra, men det handIar Iika mycket om att Iärare på BF ska behöva ge dig handIedning och instruktioner, förbereda prov för dig för de kursmoment som du har missat under höstterminen. Det är mycket jobb och bIir därför mycket dyrt för skoIan. Tid är pengar. SkoIorna har oftast heIt enkeIt inte råd att ta in nya eIever när det har gått mer än max en månad av utbiIdningstiden. Det är den bistra verkIigheten.

    Om du inte byter nu, snarast, råder jag dig att fortsätta kämpa på ditt program fram tiII sommaren och försöka få så många och så bra betyg du kan få. Betyg gäIIer framöver, på ett nytt program... och senare också. Du kan ha stor nytta av dem betygen senare.

    Ang. matten... du kan i examensbevis från Barn- och fritidsprogrammet ta in betyg i matte 1b i stäIIet för betyg i matte 1a. Men du kan också Iäsa om kursen och få betyg i matte 1a (eIIer göra Prövning i matte 1a, utan att Iäsa kursen). Chansen är stor att du kan få Högre betyg i matte 1a än du får i matte 1b (om du inte får A-betyg i matte 1b... då går det ju inte att få ännu högre betyg ;).

    Hoppas ngt. i mitt svar bIir tiII hjäIp! och Iycka tiII med programbyte!

    LiseIotte SYV ;)

    Liselotte