Alice
    Hej, jag går i tvåan på natur och har precis avslutat höstterminen. Jag känner inte längre att natur är den rätta linjen för mig och trivs inte alls längre, därför undrar jag om det går att byta till ekonomi? Helst vill jag hoppa in direkt i tvåan där, men om det inte går så kanske jag kan börja med ettorna trots att jag missat en termin?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alice!
    Det är inte omöjligt att byta så som du vill - lättare är att hoppa in i åk1 men kanske skulle du även gå att byta till åk2, men det är rektor på "den mottagande utbildningen", dvs i detta fallet på Ekonomiprogrammet som fattar beslut.
    Du måste fråga om plats finns i åk2 eller i åk1 på Ekonomiprogrammet på den eller de skolorna där du kan tänka dig att läsa. Rektor kan säga Nej även om plats finns.
    Det är inte en rättighet att byta utbildning på gymnasiet.

    Din rättighet är att söka om och konkurrera med dina grundskolebetyg - åter igen, dvs upprepa ansökningsprocessen och i fall du kommer in på dina grundskolebetyg, kan du från hösten 2016 gå hela Ekonomiprogrammet från åk1.
    Det kan tänkas att det känns lite "onödigt" att gå om så pass mycket när du säkert har kunskaper i många kurser redan. Men det är de reglerna som finns.

    Det är bara rektor på programmet som kan svara på om det finns plats och i så fall gör hen bedömning om skola kan ta emot en ny elev in i åk2.

    Ännu ett alternativ är om du kan tänka dig att läsa klart detta året och byta till åk2, dvs gå om åk2 på Ekonomiprogrammet från hösten 2016. Detta är många ggr en mer praktisk lösning, som rektor på Ekonomiprogrammet kan lättare att säga Ja till.

    Du får gärna höra av dig igen om du har fler frågor.
    Vi vill hjälpa dig så mycket vi bara kan!
    Lycka till!
    ANNA