Daniel SYV

    hej Erik,

    det bästa rådet jag kan ge dig är att du snarast tar kontakt med ditt gymnasieantagningskansli och ber dem om hjälp. Det blir en "sen ansökan" och troligtvis kan du endast komma in i "mån av plats", dvs om det blir tom/ledig plats på någon gymnasieskola. Om det blir tomma/lediga platser på fler än en gymnasieskola, kan du i så fall kanske välja skola. I annat fall måste du ta plats där plats kommer att finnas. Det kan tyvärr inte garanteras att plats för dig på samhällsvetenskapsprogrammet (eller på något program över huvudet taget förutom där du redan nu har plats - du har en gymnasieplats idag och det är din rättighet att fortsätta på den utbildningen).
    Jag förstår att du inte vill stanna på samma utbildning, men jag avråder dig från att hoppa av innan du får en ny plats. Att hoppa av gymnasiet ger inte förtur till en ny gymnasieplats. Det spelar ingen roll om du idag har eller inte har gymnasieplats när du söker till gymnasiet på nytt.

    Hälsningar

    Daniel

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag tror att "ditt antagningskansli" har den här hemsidan. Där ser du kontaktuppgifter - maila nu. Uppge ditt personnummer för antagningskansliet, annars så "hittas inte du" i systemet. Antagningskanslierna brukar i första hand hänvisa till "SYV på din skola". Om du vill söka till en annan gymnasieskola, kan det i så fall i praktiken bli svårt att få snabb och bra hjälp av syv på din egen skola, för att din skola vill säkert inte "förlora dig" som elev, utan kan försöka övertala dig att stanna kvar eller söka till ett annat program på samma gymnasieskola - så kan det tyvärr bli.
    Du har dock rätt att söka till en annan gymnasieskola. Synd att du inte gjorde det i tid; då hade du inte behövt bli beroende av lediga (tomma) platser.

    I värsta fall kan det bli så att du ej får plats på någon ny utbildning. Lediga platser brukar finnas NÅGONSTANS inom varje län - men de behöver inte finnas på rätt program eller på rätt, för dig, skola.

    Som behörig sökande >> med "sen ansökan" kommer du att ha rätt att välja bland de lediga platser. Men att någon ledig plats kommer att finnas just på samhällsvetenskapsprogrammet - kan man inte veta på förhand. Nu, när "niorna" får "i dagarna" sina betyg - och antagning görs i slutet av juli, kan du i bästa fall få veta i början av juli - var lediga platser finns.

    Du kan prata med syv på din gymnasieskola. Dock förstår jag att det kan bli lite "obehagligt" eftersom du vill lämna din skola, enligt det som du skriver i din fråga, och ingen skola vill bli "lämnad".

    Det är lättare att motivera för dig varför du vill lämna din skola om SA programmet ej finns på just din skola. Om SA finns på din nuvarande skola, vill personal på skolan givetvis att du i första hand söker till samma skola, men om ingen ledig plats kommer att finnas i åk1 på SA på din skola, ...? ... din skola vill med störst sannolikhet "behålla dig". Därför skulle jag i din situation vända mig till antagningskansliet direkt. Men du kan givetvis höra med SYV och annan personal på din skola... det är vad som annars "rekommenderas" i första hand.

    Bästa hälsningar och lycka till! Vi håller tummarna!

    ANNA

    Samhällsvet.pr finns på mer än hälften av alla gymnasieskolor i Sverige - ca 450 gymnasieskolor, spridda över hela landet. Du kan se alla SA-skolornas presentationer här>>>.

    Nu har jag pratat med en antagningshandläggare på antagningskansliet. Gå in på www.utbildningskaraborg.se/globalassets/dokument/blanketter/omval och skriv ut den blanketten. Fyll i den. Glöm inte att skriva under (sätta Underskrift).
    Skicka sedan den ifyllda blanketten tillsammans med kopian på ditt Slutbetyg från grundskolan till den adressen som står längst ner på blanketten:

    Om du gick på en kommunal grundskola i Skövde bör uppgifter om dina grundskolebetyg finnas i "systemet", annars så finns de inte eller kan vara svåra att hitta. Bra därför om du bifogar kopian på ditt Slutbetyg från grundskolan.
    Förklara också gärna varför du vill byta och varför du kom på det först efter Omvalsperioden är slut.
    Du kan skriva förklaring på ett separat "papper" eller på baksidan av blanketten. Texta tydligt om du skriver för hand, så att det ska gå att läsa/tyda.
    Gör ansökan SNARAST MÖJLIGT, du är redan 3 veckor "försenad" - sista dagen i omvalet var för dig 15 maj.