Matilda

    Jag går just nu i 2an på ett program som jag insett inte alls är för mig, tycker inte det är roligt alls och känner att jag inte vill jobba med detta eller liknande. Funderar på att byta linje till något helt annat som jag är jätteintresserad av och undrar lite om det fortfarande går att byta linje även fast man går i 2an?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, du kan till och med det året som du fyller 19 år under, söka till år1 på en ny gymnasieutbildning. Du gör ansökan via gymnasieantagningskansliet och konkurrerar om gymnasieplats med dina grundskolebetyg; sedan kan det hända att du skulle eventuellt kunna bli uppflyttad till år2, beroende på om du har godkända betyg i de "rätta kurserna". Det är också möjligt att du kommer behöva gå om även årskurs1 på en ny gymnasieutbildning.
    Att efter år2 på gymnasiet hoppa in i år3 på en annan gymnasieutbildning och efter endast 1 år ta ut examensbevis är tyvärr inte möjligt.
    Om du uppger på vilket program och inriktning du går nu och vilken utbildning du vill gå i stället kan vi ge ett bättre svar på din fråga.

    • Matilda : Jag går just nu på hantverk - stylistlinjen och vill byta till ett ridgymnasium, troligen naturbruk ridning och börja i 1an där
    • Julia :

      De två utbildningarna är så pass olika att du kommer behöva läsa alla 3 år på NB/hästhållning (ridgymnasium). Gör ansökan till hösten 2022 via gymnasieantagningskansliet. Du konkurrerar om plats med dina "gamla" grundskolebetyg. Du kan göra ansökan under val- eller under omval. Forsätt nu läsa på din nuvarande utbildning och gör ditt bästa! De kurser du får godkända betyg i kommer att gälla tillsvidare. Du kan i så fall slippa läsa just de kurserna som är gemensamma för din nuvarande utbildning och den nya utbildningen. Det är annars, hur som helst, bra att ha mer kunskap och flera betyg. Du kan ha användning av dem i framtiden. Exempel på en gymnasieskola som utbildar i "ridning" är Realgymnasiet i Örebro.