Josefine
    Hej! Jag har beviljat om att byta från vård och omsorg till samhälls nu i höst (jag går första året) men nu är jag inte säker på om jag vill det, när jag får veta om jag har kommit in på samhälls kan jag tacka ja eller nej till att byta och få stanna kvar pp vården? Även gast jag beviljat om att fp byta
    Mvh

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Josefine,
    om du är inskriven på Vård- och omsorgs-programmet och ej har "skrivit av dig" /du som är 17 år bör få godkännande av dina vårdnadshavare för att "skriva av dig" från gymnasiet/ - så har du rätt att stanna kvar; det kallas för att "eleven har rätt att fullfölja utbildning där hen är Antagen" /den rätten går förlorat om eleven uteblir från utbildningen i minst en månad utan att ha läkarintyg eller kunna ge en mycket bra förklaring varför hen uteblev/ eller om eleven (myndig elev gör det själv och icke-myndig genom vårdnadshavare) officiellt skriver av sig från utbildningen genom att meddela rektor om att eleven inte ska gå den utbildning och skriva under en blankett som rektor sparar.
    Även om eleven har "avskrivit" sig från gymnasiet, är det inte förbjudet för rektorn att ta tillbaka eleven, men det är då frivilligt för rektorn att göra det.

    Med vänlig hälsning
    Peter syv