E
    Hej! Jag gick klart ettan på NV-linjen på gymnasiet och har okej betyg. E i matte 1c (F på de flesta proven) och biologi, D i kemi och resten C. Jag vill ha bättre betyg men tror inte jag har motivationen till det. Är inte tillräckligt intresserad av matte och kemi som jag trodde att jag skulle vara. Min fråga är om jag borde byta till samhäll (vilket jag får av rektorn) för jag finner de ämnena lättare. Min mattelärare var hela tiden på mig att överväga detta pga mitt dåliga betyg. Är det värt det eller är det bara att fortsätta? Vet inte vad jag vill bli i framtiden, vet bara att man ska ha en bra utbildning och A i alla ämnen. Om man vill lyckas isånafall.
    Har även svårt för min nuvarande klass så ett byte skulle vara bra trots min gnutta socialfobi. Har så mycket ångest över allt detta.
    Tack för svar. :)

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Även samhällsvetenskapsprogrammet ger dig många möjligheter efter gymnsaiet.
    Du har hela två år kvar så det är viktigt att du känner att du klarar av det, och framförallt har roligt? inte bara "står ut".
    Natur består precis som du vet av mycket mattematik, så om du tycker det är kämpigt skulle jag rekommendera dig att fundera över ett byte.
    Om du vill studera vidare senare är betygen viktiga, oftast kan betygen spela större roll än själva programmet i sig. Får du högre betyg på sam ger det större möjligheter än på natur. Däremot om du t.ex skulle vilja plugga vidare till ingenjör kan du sakna en del ämnen så som matte, men det kan du alltid plugga upp senare. Det är svårare att höja betygen från t.ex. E till ett C. Än att läsa upp en kurs på komvux för att få behörighet att söka andra utbildningar.

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare