Zakaria
    Hej, Jag går just nu i teknik och trivs inte där längre. Jag har insett nu att teori är inte min grej så jag tänkte byta till en mer praktiskt linje. Jag undrar om jag kan byta till el- och energi. Jag går i tvåan nu och jag är redo att ta om ett par kurser så att jag är ikapp. jag kan också tänka mig att gå i sommarskola

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Fråga om det finns plats på Elprogrammet. Det är rektor som bestämmer om de kan ta in en ny elev. Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Jag förstår att du inte vill gå om men det kan vara din bästa och kanske också enda chans att bli Eldktriker. Det är nämligen så att i brist på resurser tar komvux in på yrkesutbildningar i första hand folk utan gymnasiekompetens och de som redan läst på gymnasiet blir utan plats.

    Det är ett ganska stort problem när ungdomar vill efter gymnasiet skaffa sig yrkesutbildning - många ggr går inte det tyvärr.

    T o m det året du fyller 19 år har du rätt att söka tull ett nytt gymnasieprogram, och sedan blir du för gammal för gymnasiet och blir hänvisad till Komvux ... Mitt råd är att du söker om till ål1 till EE och kan sedan bestämma tacka Ja eller Nej till utbildningsplatsen. Om du till sommaren 2017 får många godkända betyg från teknikprogrammet kan hända att du skulle kunna läsa till elektriker snabbare än på tre år, men det blir en senare fråga.

    Du får givetvis Höra med skolorna om du kan byta nu , men jag tror chanser är små för att de har lärt sig så pass mycket inom yrket Elfktriker - nu har det gått nästan en hel termin.

    Fråga om byte på skolorna och vi önskar dig lycka till! Får du byta, blir vi mycket glada men också förvånade för att det är ovanligt att man kan byta program mitt i läsåret.