Steven
    Hej! Går i första ring teknik programmet, känner att det är föööör svårt kan ni ge mig tips? Vill byta akut innan 1an är slut är det möjligt?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Vilket program vill du läsa i stället? Och har du pratat med personal på skolan - vad fick du för svar från dem? Har du varit i kontakt med rektor på det programmet som du vill gå i stället ?

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Har inte mycket val direkt, kommer ta de jag får inte mycket o göra. Kontaktade en annan skola i november men blev nekad då det va sent in på terminen.. jag har kontaktat rektorn under lovet men inte fått nått svar. Vet ni om det ens är möjligt att byta så här långt in på årskursen? Jag hade inte största viljan att byta linje innan jag fick mitt nationella resultat i matten. Vet att de var en ytterligare från min klass som under höstas ville byta pga samma anledning men mentorerna övertalade ju personen direkt o de blev inget av. Känner ju ännu större press nu när matte 2c ska börja vt..
    • :

      Vill byta till ekonomi eller fordon typ

    • Anna : Om det var för sent att byta i november, då är det ännu senare att byta i januari. Betygen i kurserna får gymnasieelever till sommaren (med undantag av matte 1c men i den kursen fick du inte ngt. bra betyg, om jag förstår dig rätt). Ska nu skriva ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Steven,

    du skriver att det var för sent att byta i november, då är det ännu senare nu... tyvärr är chansen att byta från teknikprogrammet till något annat program än Naturvetenskapsprogrammet - mitt i läsåret - i princip obefintlig; detta pga alla andra program är för Olika Teknikprogrammet.
    På NA läser man även biologi men andra kurser i åk1 kan vara exakt samma på TE och på NA.
    Men om man tycker det är för svårt på Teknik, finns det ingen anledning försöka komma in på NA, där även biologi behöver läsas och för övrigt, samma kurser som på TE.

    ******
    Det är stor skillnad mellan grund- och gymnasieskolan. Grundskolan är obligatorisk och är en "rättighet för folket", kan man säga - därför vänder skolorna "ut och in" på sig själva för att hjälpa varje grundskoleelev: att byta, ändra, fixa och anpassa.

    När man avklarat grundskolan, är skolplikten slut. Läsa på gymnasiet är inte obligatoriskt; och det medför även större ansvar som varje elev har: att välja rätt utbildning och sedan anstränga sig allt man orkar för att klara den utbildningen.
    Givetvis kan det blir fel ibland, men då finns det möjlighet att söka om till åk1 till nästa höst.
    Att du inte fick svar från rektorn är beklagligt. Jag tror du får svar men det blir ett Nej. Rektorerna har, för övrigt, extremt mycket att göra och hinner tyvärr inte svara på alla mail de får.
    Fick du lågt betyg i matte 1c? du kan bedriva självstudier i matten på www.matteboken.se och om en räknestuga finns i din stad, även få hjälp där (det är gratis).

    Om du är säker nu på att teknikprogrammet är fel för dig, sök om till nästa höst till "rätt program". För att komma fram vilket program blir rätt för dig - besök flera olika skolor på deras öppna hus, boka "skugga" (elev för en dag) på alla de program som du är intresserad av - allt detta för att välja rätt program till nästa höst och sök sedan det programmet på flera olika gymnasieskolor; du kommer att konkurrara om plats med dina "gamla" grundskolebetyg.
    Under resten av året; om du har få jobb - kan du jobba; får du inget jobb  - är mitt råd att du fortsätter gå i skola och gör ditt bästa (all kunskap är bra att ha, även om du ex. får F betyg i flera kurser).

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA

    • : Mm förstår, det var det jag misstänkte. Men aja har kontaktat en annan matte lärare i skolan och bett om att få provet rättat igen då jag tror min lärare rättat helt fel men ja kan inte göra mer än så. Men såhär jag fick 2poäng på np i december och jag tror helt ärligt det är totalt fel bedömt därför sänktes jag ganska mycket och har velat byta men som du säger så e de säkert helt försent.. men tackar så himla mkt för hjälpen iaf!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • Julia : Ang. hur lärare rättar proven eller vilka betyg lärare sätter kan vi egentligen inte säga någonting alls. Däremot är det Rektorn som på varje skola är "ytterst ansvarig".
    • : Ja de förstår jag. Om de dyker upp något som inte stämmer efter den andra rättningen kontaktar jag honom direkt. Tack ha de bra!
    • Anna : Fråga SYV håller tummarna för dig! Lycka till!
    Läs alla kommentarer