Marijam
    Hej! Jag heter Marijam. går idag i nian och ska söka gymnasium nu i höst.
    I dagsläget har jag franska som modernt språk, dock avskyr jag det. Jag är inte säker men det kan troligtvis bero på att jag inte gjorde något på lektionerna hela sjuan vilket idag har gjort att jag inte kan många ''baskunskaper''. Jag tycker att franska är otroligt svårt och det är jobbigt att gå på franska lektionerna då jag vet att jag är mycket sämre än de andra i gruppen.. Idag har jag ett C i franska. (totalt 320 i meritpoäng).

    Min fråga är, är det möjligt att byta modernt språk i gymnasiet? Och hur många poäng skulle jag förlora på detta? Jag vill gå läkarprogrammet på högskolan så ju mer poäng desto bättre. Kan man komplettera genom att läsa ex matematik 5 eller engelska 7?

    De skolor jag har funderat att söka till är bland annat Södra Latin, Kungsholmens gymnasium, Norra Real eller kanske Östra Gymnasiet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Marijam!
    Så duktig du är som har så höga betyg - 320 poäng att konkurrera om plats på gymnasiet!

    Om du vill på gymnasial utbildning bli behörig att söka till Läkarprogrammet på högskola/universitet - måste du läsa NA, inriktning Natur.
    På NA programmet http://www.gymnasieguiden.se/program/NA är en kurs i Moderna språk obligatorisk vilket du kan se i programplanen på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf
    Du kan läsa en kurs i Moderna språk - vilket språk som helst (av dem som gymnasieskola kan erbjuda).

    Dock blir det svårt att uppnå max i merit om du byter Modernt språk.
    Info om Meritpoäng kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Genom godkända betyg i engelska 7 och Matematik 5 uppnår du 1,5 i merit.
    Max är 2,5 i merit. I så fall behöver du läsa två kurser Matematik specialisering (det är mycket avancerat matematik) - och du får 0.5 i merit för varje Matte specialisering kurs.

    Om du tror att du kan komma ikapp med Franska och fortsätta med franska på gymnasiet, kommer du läsa Moderna språk (franska) 3 - som första kurs på gymnasiet. Den kan du ha som den obligatoriska kursen som krävs för att uppfylla kraven för Examensbevis från Naturvetenskapsprogrammet. Du får 0,5 i merit för godkänt betyg i Moderna språk 3.
    Du får inga meritpoäng för Moderna språk 1 - dvs om du byter språk på gymnasiet och vill ha meritpoäng för moderna språk, måste du läsa Moderna språk 1, 2 och 3 - för att få 0.5 i merit eller Moderna språk 1,2, 3 och 4 - för att uppnå 1.5 i merit inom Moderna språk.

    Sammanfattning:
    det är inte obligatoriskt att fortsätta med samma språk till gymnasiet men du vinner mycket i meritpoäng om du gör det.

    Bästa hälsningar och lycka till med din studieplanering!
    ANNA