Olivia
    Hej!

    Jag heter Olivia och går första året på Hotell & Turism-programmet, men jag trivs inte alls. Min klass och mina lärare är helt OK men de programgemensamma kurserna är otroligt tråkiga och de intresserar mig inte det minsta. Jag har kommit på nu att jag mycket hellre hade gått Samhällsvetenskapsprogrammet. Jag pratade med SYV:en på min skola i oktober om att byta, och hon förde det vidare till rektorn som sedan nekade mitt förslag/min förfrågan. Rektorn ansåg att de på samhälle redan hade kommit så pass långt i sina kurser att jag inte hade hunnit komma ikapp. Men sanningen är, att jag faktiskt hade gjort det. För någon dag sedan så pratade jag med en tjej som går samhälle på min skola och frågade hur mycket som de hade hunnit med att göra och det visade sig att det inte alls var lika mycket som jag förväntade mig, och att ta igen allt det hade verkligen inte varit omöjligt.

    Så nu undrar jag, om jag skulle kunna få mer information från min SYV om allt de har gjort än så länge på samhälle och på något mirakulöst sätt faktiskt hinna ta igen det mesta innan årsskiftet, om det faktiskt skulle finnas den minsta möjligheten att rektorn skulle kunna övertygas och låta mig få byta? Är detta rimligt? Skulle detta verkligen kunna fungera?
    (Jag är även mycket väl medveten om att samhälle är ett högskoleförberedande program och H&T är ett yrkesprogram, och att vissa kurser skiljer sig åt väldigt mycket).

    Om inte, så undrar jag hur stor chans det är att jag skulle kunna få byta till samhälle när jag ska börja tvåan och läsa ikapp kurserna under skolans gång?

    Eller måste jag helt enkelt acceptera att det ser ut så här nu och måste göra ett nytt val och börja samhälle hösten 2018 tillsammans med de som är ett år yngre än mig? Jag vill helst inte det men om det inte finns något annat att göra, så får det bli så.

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia,

    jag beklagar att det blev som det blev. Men det är faktiskt så reglerna är att elevens rättighet ligger i att med sina grundskolebetyg UNDER ANSÖKNINGSPERIODEN söka till åk1 och konkurrera om plats på gymnasiet och i fall man är ANTAGEN har man rätt att fullfölja den utbildning man är antagen till. Här slutar rättigheterna, i princip.

    Att rektor tar in någon elev efter det att Reservantagning är avslutat (oftast är det i mitten av september som man slutar ta in från reserv) - är ett Undantag. Även om ledig plats finns, behöver inte rektorn ta in. Rektorn behöver inte heller förklara varför hen inte tar in. Det är rektorn som är ytterst ansvarig.
    Det kan helt enkelt vara så att skolan har bestämt att "nu har vi de här eleverna och vi tar hand om dem på det bästa sättet vi kan". Punkt och slut. Varje ny elev innebär extra-påfrestning på lärarna och övrig personal. De måste introducera och handleda en ny elev. Det är lättare att ta in en elev från SAMMA UTBILDNING men på en annan skola, men inte ens det gör skolorna, om de inte vill.

    Jag tror inte att du ska kunna byta. Jag tror du behöver söka om till åk1 till hösten 2018. Du får givetvis fråga på alla de skolor dit du vill byta. Jag kan inte veta vad rektorerna svarar. Jag TROR det blir ett Nej. Varför det blir ett Nej är att kurserna är olika. Lärare är överhopade med jobb, redan som det är. Det finns inte tid och ork att handleda och introducera en ny elev. Och eftersom rektorn/skolan inte är skyldiga att ta in, då de gör de inte det.

    jag beklagar att det är på det viset. Men jag kan inte ändra reglerna. Ibland kan man ha tur. Man kan dock inte räkna med att ha tur.
    Jag råder dig att söka till åk1 till hösten 2018.
    Och under det här läsåret råder dig att försöka hänga med i skolan så gott du kan och försöka få så många och så höga betyg du kan få.
    Ett annat alternativ är om du kan få jobb - vilket jobb som helst - då kan du jobba under resten av det här läsåret. Kan du inte få jobb, fortsätt gå i skolan. Du får då Studiehjälp från CSN, gratis lunchs på skolan och du lär dig också saker, förhoppningsvis. Det är bättre att inte ha någon sysselsättning och inkomst. Hoppar du av gymnasiet, har du inte rätt till studiehjälp från CSN och inte rätt till lunch på skolan.
    Att ha ett socialt sammanhang, att ha någonstans att gå /till skolan/ och få möjlighet att lära sig nya saker, träffa klasskompisar, på praktiken , APL, får du viss arbetslivserfarenhet. Alla de sakerna är "bra att ha" - och bl a skriva in i CV, när du söker jobb.

    Att det år "tråkigt" att läsa kanske beror på att det är för lätt för dig. Prata med dina lärare, be dem att ge dig mer uppgifter och större hemläxor; skaffa dig extrajobb utanför skolan; börja läsa ett nytt språk på egen hand eller via ett Studieförbund, en kvällskurs, t.ex...

    Jag hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    ANNA