Anonym
    Hejsan!

    Jag har nu gått teknikprogrammet i en vecka och jag trivs inte alls på min linje och jag vill byta. Jag ville byta redan innan vi började skolan men jag kom på det en dag efter att det inte gick att göra omval så jag tänkte att jag går en vecka nu på teknik och känner hur det är innan jag bytar till nåt annat, så nu har jag sökt om att byta till ekonomi eller samhäll och jag undrar om det är svårt att byta till ett annat program? Jag tror ju att jag ändå är rätt så tidig med det för att vi började på måndag och igår när jag sökte om att få byta var torsdag. Så kommer det att vara lätt att få en annan plats eller kommer jag behöva vara på en linje som jag inte alls trivs på i tre år?
    Har hört att det är rätt så många som vill byta linje nu i början.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Darko,

    jättetråkigt att du inte trivs på ditt program! :(

    Och jag råder dig att börja med att läsa info på den här platsen på GymnasieGuiden.se>>

    Sedan undrar jag var i landet du bor. Olika län hanterar frågor om byte på olika sätt. I vissa län har skolorna redan tagit över reservantagningen. I andra delar av Sverige är det fortfarande Antagningskanslierna som tar in från Reserv.

    Står du Reserv till någon skola nu?

    Har du frågar på vilka skolor som det finns lediga platser?

    Det är allmänt ganska ont om gymnasieplatser (och värst är det nog i Stockhom ...) - men eftersom jag inte vet var du bor, kan inte jag svara på frågan om hur det är i din deI av Sverige.

    Vi hoppas du skuIIe kunna byta!

    Vi håIIer tummarna!

    ANNA

    • : Jag bor i Trelleborg nere i Skåne och går på söderslättsgymnasiet och jag har redan sökt om att byta till ekonomi på samma skola och jag står inte reserv tror jag. Jag står i kö men jag vet inte om det är exakt samma sak. Men jag vill gärna byta program på exakt samma skola.
    • Julia : Om du viII byta program men stanna på samma skoIa och stäIIde dig i kö, då har du gjort det du kan göra. Nu håIIer vi tummarna och hoppas du kommer in! Iycka tiII! hör av dig sen och berätta hur det går!
    • : Tack så mycket!