Son

    Hej Jag går just nu det 2a året i naturprogrammet och önskar att byta till ekonomilinjen då natur är ej min grej. Jag kommer dock behöva börja om från årskurs 1. Borde jag byta program eller gå ut natur och komplettera dåliga betyg med komvux?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Son, de två alternativ som du nämner i din fråga är inte dina enda två alternativ. Jag tycker du kan också försöka byta "med förlust av ett år" - dvs in i åk1 på ekonomiprogrammet. Du kan fråga på de gymnasieskolor som inom pendlingsavstånd för dig erbjuder ekonomiprogrammet; har de ledig plats, kan rektor bestämma ta in dig.
    Men du förlorar inget på att göra ansökan till åk1. Att du gör ansökan till åk1 pårverkar inte de andra "saker" du kan göra samtidigt, som fortsätta läsa på ditt program och fråga rektorer på Ekonomiprogrammen om du kan hoppa in i pågående utbildning i åk1 alternativt byta under sommaren och börja åk2 på Ekonomiprogrammet till hösten.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    ANNA