Emma
    Hej! Jag ska egentligen börja tvåan på gymnasiet i höst, men i våras sökte jag till en ny gymnasieskola och en ny linje, har kommit in på den och är 99% säker på att jag vill byta. Kommer isåfall börja första året i höst på en ny linje. Men hur gör jag med kurserna då? Har godkänt i alla gemensamma kurser förutom 2, men pga sjukskrivning missade jag många prov och fick inte så bra betyg som jag förtjänade i vissa kurser.

    Jag undrar nu om man får göra om kurserna fast man har godkänt, eller om man måste ha kvar betygen som är. Och om man isåfall bara kan göra något kursprov eller om man måste läsa om hela kursen? Mina lärare sa i våras att jag hade fått bättre betyg om de bara haft mer underlag, så kunskapsmässigt "behöver" jag inte läsa någon kurs igen.

    Undrar även hur det skulle vara ifall jag fick göra något slags prov, och sedan fick sämre betyg än tidigare, kan jag välja att behålla mitt gamla då?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    om man har Flera Olika betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller. Så, det är ingen fara, i fall du skulle råka få lägre betyg ... :)

    Angående läsa om eller inte? Som gymnasieelev har du rätt att läsa på heltid; bl a för att ha rätt till Studiebidraget från CSN. Egentligen, så är tanken att elever läser ANDRA kurser, nya kurser, och inte går om sina "gamla", redan betygsatta kurser, men i praktiken har skolorna svårt att erbjuda "ersättningskurser" pga hur schemat ser ut, lärarbrist mm... därför blir det så att allt som oftast går eleverna med sin nya klass "rubbet", dvs läser det som en ny klass läser.

    Det kan du diskutera med SYV på skolan. Fråga vad som skola kan erbjuda dig att läsa i stället. men enklast för alla är att du bara läser med din nya klass, "som ingenting". Och sedan kan du se vad du får för betyg. Förhoppningsvis får du högre betyg.
    Ang. "hoppa över några prov", så är mitt råd att inte "hoppa över" utan följa en "vanlig undervisning". Detta pga du riskerar att få lägre betyg än det du förtjänar - igen! Testa gå en hel kurs - från brjan till slut, gör alla prov och gör ditt bästa, så hoppas vi du får djupare kunskaper och även högre betyg.

    Bästa hälsningar

    ANNA