Mustafa
    hej! jag går på handelsprogrammet på gymnasiet nu, men jag bill byta till ekonomi programmet fast jag inte har 12 betyg? går det?
    • : Det går på sikt få samma jobb efter Handels- eller efter Ekonomiprogrammet på gymnasiet. Varför byta? Om du gör ditt bästa i varje kurs du läser, kan du sedan komplettera efter gymnasiet, om det skulle behövas. Lycka till med dina studier!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mustafa!
    från 1 juli 2019 skapas det ett nytt program - som kommer att heta Programinriktat Val >> och tanken är att man ska kunna komma in även på högskoleförberedande gymnasieprogram med sex st. betyg (som minst) - av vilka svenska (eller SAS, svenska som andraspråk) och antingen matematik eller engelska måste man ha godkänt betyg i från vårterminen i åk9 (eller motsvarande kunskaper).
    Så - svar på din fråga är "inte än", men förhoppningsvis till nästa höst, ht2019. Mer om Programinriktat val (det lilla som vi redan nu vet om den nya utbildningen) kan du se på Gymnasieguiden.se/program/IM/programinriktat-val.

    Eftersom det ännu inte finns någon möjlighet att med mindre än 12 godkända betyg komma in på Ekonomiprogrammet, råder jag dig att på ditt nuvarande program göra ditt bästa i varje kurs du läser.
    Prata med SYV på din skola om hur du ska göra för att antingen försöka få ihop 12 grundskolebetyg eller för att komma in på Programinriktat val till nästa läsår.