Maria
    Hej jag går nu i Ekonomiprogrammet på en skola i GBG. Jag vill byta skola men gå samma program. Jag förstår att det bästa möjliga är att gå om ett år och det är jag beredd för. Min SYV har skaffat en indra konto till mig.

    Men det jag undrar är ifall jag kan söka till samma program men till en annan skola, som på så sätt leder till att jag går om ett år.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!

    Jag undrar om du har försökt byta - har frågat rektor på den skola där du vill läsa, om de har plats och om du kan byta nu eller efter åk1, innan åk2?

    Det känns ju lite onödigt att gå om ett år på samma program.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej igen!

    Nu fick vi svar från Gymnasieantagningen och från Skolverket. Det visar sig vara en ganska svår fråga att svara på.

    Gymnasieantagnignen säger att du får söka vad du vill - och om du med dina "gamla" gymnasiala betyg konkurrerar in dig å en plats så skickar de besked "Antagen" till dig. Men att det sedan kan uppstå problem på den nya skolan, pga du ej har rätt att läsa om samma kurser, i vilka du redan har godkända betyg i.

    Vi har ringt till Skolverket och ställde en generell fråga: har en eleven rätt att söka om till samma program och gå om ett år om eleven redan gått ett år på programmet fast på en annan skola? Och svaret blev:Nej, eleven har inte någon sådan rätt - säger Skolverkets expert på det området.

    Undantag kan göras om det finns "särskilda skäl" eller om eleven vill gå om ett år på ett annat program.

    Paradoxalt nog så kan du söka och bli Antagen, men sedan får inte läsa.

    Jag föreslår att du funderar på följande lösningar:

    1. kontakta rektor på den skola där du vill läsa och fråga om du kan byta redan nu? eller om du kan byta efte åk1?

    2. fundera på att söka ett annat program och gå om ett år på ett annat program i så fall? Läser man på ett annat program, då får man lov att gå om några kurser, som man redan läste på "sitt gamla program".

    Generellt sett, så är det tre år som man har rätt att läsa på gymnasiet. Det finns exempel på att man läser under längre tid men då är det olika Undantag som tas i bruk och det är många ggr osäkert hur det blir - om man får eller inte får läsa, och det är beroende på vilken tolkning som görs. I liknande situation kan olika beslut fattas av rektorer på skolorna och av utbildningsförvaltningen i kommunen. De kan tänka på olika sätt och ta hänsyn till olika saker.

    Jag hoppas det löser sig på ett bra sätt! Du går gärna återkomma och berätta hur det går!

    Lycka till!

    ANNA

    • : Tack så mycket för en sån bra svar! :)
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om vår svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! Har du fler frågor - hör av dig. Du får också gärna tipsa dina vänner och bekanta om vår sida. Vi vill hjälpa fler!