La Luna
    Jag har gått 1 år på ekonomi programmet men trivs verkligen inte på progammet och absolut inte i min klass.
    Jag vill börja skolan i malmö och får det för min mamma. Jag vill gå på pauli skolan och läsa samhäll beteende. Jag har varit i kontakt med SYV men hon tror inte jag kan läsa ikapp 3 ämnen jag missade i deras studieplan i 1an.
    Men min moster är syv och säger att det är enkelt att göra en individuell plan på min skolgång.
    Jag orkar inte vara kvar på KCM min nuvarande skola, vad ska jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Fram tiIIs du bIir 19 år har du rätt att söka tiII åk1 - med dina grundskolebetyg. Om jag förstår dig rätt, så har du inte sökt till åk1 på en annan skola och du kanske inte vill gå åk1.

    Att hoppa in i åk2 är inte elevens rättighet. Det är rektor på den mottagande skolan som beslutar och det i fall de har ledig plats. Finns det ingen ledig plats, kan man inte byta, tyvärr.

    Din moster har rätt, rektor kan Beslut om Individuellt Studieplan (Individuellt anpassat program) men rektor kan också vägra fatta det beslutet. Det är, som sagt, tyvärr Inte elevens rättighet och någonting man kan kräva.

    Så här är det:

    du har rätt att söka til åk1. Du kan fortfarande komma in i åk1 med dina "gamla"grundskolebetyg - där det finns ledig plats.

    Att kräva byta till åk2, kan inte du göra. Du kan givetvis fråga, men om den "mottagande skola" säger Nej, så kan du int göra någonting.

    I fall du skulle flytta och folkbokföra dig i Malmö, kan Utbildningsförvaltningen i Malmö bestämma att ge dig plats på någon skola där det finns plats men då på Samma program där du går nu, men de kan också anse att det är möjligt för dig att pendla till din nuvarande skola. Hela Skåne är "inom pendlingsavstånd", ser det ut som...

    Du är 17 år ser jag. när du blir 18 år, kan du börja läsa på en FolkhögskoIa och skaffa dig gymnasiekompetens där.

    Du kan också kontakta andra gymnasieskoIor och fråga om du kan byta in i åk2 (eller i åk1 - om du kan tänka dig gå om åk1).

    Jag förstår att du är ledsen och vill byta. Men det är inte din rättighet, tyvärr... Prata direkt med Rektor på den skoIa dit du vill byta, eller be dina vårdnadshavare /föräldrar/ göra det.

    Lycka till! jag lovar att hålla tummarna för dig!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag har inga problem med att gå 1an, men kommer jag läsa de kurser jag redan läst igen eller förblir dem sedan 1an? Och SYV;en i malmö sa att jag skulle söka igenom skånegy men jag bor ju inte ens i den kommunen och har inte något inlogg där, hur ska jag gör då? :(
    • Anna : Hela Skåne är som en kommun, vad det gäller söka till gymnasiet. Inloggning kan man få från gymnasieantagnignen - Skånegy.se men nästa ansökningsperiod blir det nu till hösten 2017. Du får söka då, om du vill. ang. gå om åk1, så gäller dina redan satta betyg, så du behöver inte läsa samma kurser, men du kan göra det; du får troligtvis högre betyg i dem.
    • : Jag bor i småland, ej i skåne :)
    • Anna : OK... förlåt! Du nämnde Malmö, så trodde jag du bodde i Skåne. Du har rätt att söka till vilken gymnasieskola som helst, oavsett var du bor. Du får läsa om det här: http://www.fragasyv.se/info/vilka-gymnasiala-utbildningar-kan-soka-till
    • Anna : Söker man långt hemifrån, tillkommer det frågor: boende? ekonomi? kommer jag att sakna familj och hemstad? Nu, i September, kan du inte söka "på vanligt sätt", det är bara under Ansökningspedioden. Nu får direkt fråga rektorer på skolorna, om de har ledig plats och kan ta in dig. Lycka till!
    Läs alla kommentarer