Ali
    Kan bag byta skola fast jag var F i matte1b men välja läsa det på komvux går i samhäll media och kommunikationer
    • :

      Skulle inte rekommendera att läsa matematiken på Komvux, försök bli klar med den i gymnasiet (du får betydligt mer stöd där).

    • : Inget val vill inte gå kvar på min nuvarande
    • Milla : Utan examens- eller studiebevis, kan man börja läsa på komvux tidigast från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år. Om du vill byta skola, få reda på vad lediga platser finns och fråga om rektor kan ta in dig. Lycka till!
    • : Om jag förstått ditt svar menar du att hag kan läsa på komvux efter jag gått ut trean på gymnasiet och läsa matte1b. Och finns det en stor möjlighet att byta skola tror du jag var f i matte1b och ska börja i tvåan men vill ej gå kvar i skolan och dom vill jag ska läsa två matteböcket på ett år så nej vill helst ej göra de så tänkte göra matte1b på komvux och byta skola tröttnat på min skola man mår inte bra men är sannolikheten stor att jag lan byta jag har hittat plats på en skola men inte frågat dom om de går att ta bort matte1b
    • Milla :

      Matematik 1 är en obligatorisk kurs på alla nationella program. Vill du läsa lite matte - sök till yrkesprogram där man läser minst matte, endast matte 1a.

    • : Nej tack de valet vill jag inte ta vill inte gå om de måste man göra. Jag läser på samhälle media och kommunikaioner jag ska testa att byta skola och läsa om matte1b på komvux
    • Liselotte : Visst, vi önskar dig lycka till! Det är rektor på den "nya" gymnasieskolan som fattar beslut om att ta eller inte ta in eleven i åk2. Om ledig plats finns i åk2, brukar rektor vilja träffa eleven och se betyg från åk1 samt narvarorapporter. Var beredd att kunna uppvisa de dokumenten. Du kan på förhand be din nuvarande skola att ge dig utskrifter av dina närvarorapporter och dina betyg från åk1 (det krävs i 99% av fallen att visa upp på den nya skolan, innan rektor kan ta beslut om att ta in en ny elev in i åk2, eller i åk3).
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du får gärna berätta i vilken stad du bor och vilket yrke du siktar på? Se vilka yrken som finns - www.framtid.se

    Studie- och yrkesvägledare
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ali,
    Saken är den att utan godkänt betyg i matematik på nivå 1 går inte att ta ut examensbevis från ett nationellt gymnasieprogram (och detta gäller alla program - yrkes- och högskoleförberedande). På yrkesprogrammen läser man en lite lättare mattekurs - som heter Matematik 1a. Och så behöver man inte läsa mer matte.

    På de högskoleförberedande gymnasieprogram läser man mer matte än på de yrkesprogrammen. I ditt program är även matematik 2b en obligatorisk kurs och går inte att få ut examensbevis utan betyg även i matte 2b (dock kan betyg i matte 2b vara F).

    Om man vill läsa så lite matte som möjligt men läsa på ett Högskoleförberedande program, är det Estetiska > och Humanistiska >.

    Angående byta till en ny skola in i åk2
    Rektorer brukar inte ta in elever som inte har möjlighet att uppnå kraven för examensbevis. Eftersom du ej har godkänt betyg i matte 1, måste din nya skola ge dig i så fall möjlighet att läsa den kursen - men den läses inte i åk2 och passar kanske in i schemat att när din klass ska läsa matte 2b, du ska läsa matte 1b och ännu nästa behöver du läsa matte 2b när hela klassen är färdig med den kursen; detta innebär problem för skolan... och eftersom rektor kan säga Nej till en ny elev, i alla andra fall, än när hen söker via gymnasieantagningen till åk1 och får sin plats genom konkurrens på sina grundskolebetyg - brukar ej rektorer ta in elever, när det innebär extra-svårigheter för skolan, vid schemaläggningar och speciella anpassningar.
    Detta skriver jag för att du ska vara beredd att många skolor (kanske alla de skolor som du tillfrågar) kan tyvärr svara Nej på din förfrågan.
    Jag önskar att din situation blir löst på ett bra sätt.
    Lycka till!
    Vänligen

    L.

    Liselotte