Anton
    Hej jag går i 1:an på bygg&Anläggningsprogrammet och trivs inte i klassen. Jag vill byta skola men vill inte gå om 1:an.
    Om man byter skola men går kvar samma linje när man gått ut 1:an måste man då gå 1:an igen eller får man börja 2:an ändå?

    Hur/Vart söker jag till en annan gymnasieskola fast till samma linje om man slipper gå om 1:an?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anton!

    du kontaktar gymnasieskolorna som erbjuder rätt program, BA -och frågar om de har ledig plats.

    Vi får hoppas att de har ledig plats, och då kan rektor besluta ta in dig.

    Det är inte en rättighet att byta så som du önskar. Det är en möjlighet som finns ibland men du är beroende av att

    1. Plats finns

    2. Rektor anser att de kurser du läste och har betyg i passar in i det upplägget som de har på skolan

    och om de två villkor uppfylls, ser jag ingen anledning till varför rektor på den nya skolan skulle i så fall säga Nej.

    Hälsningar och Lycka till!

    Mikael SYV