Hej, Carl!

    Att byta program och/eller skola under gymnasiet är inte en rättighet. Det är rektor på den "mottagande skolan" som svarar om det finns möjlighet att ta in en ny elev.

    Det finns flera anledningar till varför man kan få ett Nej på sin förfrågan:

    1. ingen ledig plats finns

    2. ingen möjlighet finns att ta in en ny elev mitt i läsåret pga lärare kommer inte att hinna ge handledning och hjälp i att läsa ikapp

    3. rektor behöver ej uppge orsak till varför hen ev säger Nej.

    Ofta får man en förklaring till varför ... men ibland kan man bara få svar att "Nej, vi tar inte in nya elever mitt i läsåret".

    Och då får du söka om till åk1 igen, konkurrera med dina "gamla" grundskolebetyg & upprepa hela ansökningsförfarande ännu en gång.

    Någon sommarskola är det inte säkert att det finns. Det är väldigt olika på olika gymnasieskolor. På de gymnasiesolorna där det finns sommarskola, så är det enbart de elever som får F betyg i svenska, engelska och eller matematik - som får gå, men inte i några andra ämnen. I vissa kommuner finns det "kommunala sommarskolor" men då måste man vara skriven i den kommunen där man vill gå och konkurrens om platserna i sommarskola kan uppstå (dvs inte alla som vill gå får plats). Det är frivilligt att gå i sommarskola. Men om sommarskola finns så kan rektor ställa det som villkor att du går i sommarskola i fall du får byta nu men ej uppnår godkända betyg i slutet av åk1 och i så fall kan du acceptera de villkor eller svara att det inte passar in i dina planer och då stannar du på den skolan där du läser nu.

    Sammanfattning:

    1. fråga rektor på Samhällsvetenskapsprogrammet på den skolan dit du vill byta - om de kan ta emot dig.

    2. är du intresserad av sommarskola, undersök om den möjligheten finns - och du bör i så fall leta/fråga på flera ställen: i din kommun där du är folkbokförd & på den gymnasieskola där du kommer att läsa fram till sommaren.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA