Lilly

    Hej! Jag är en tjej som just påbörjat mitt tredje år på ekonomi programmet med inriktning juridik. Jag har försökt och velat byta skola sedan jag började i ettan, men varit osäker och det har inte riktigt blivit något av det. Men nu i trean har jag insett att jag verkligen faktiskt både vill byta skola och linje. Som sagt så går jag ekonomi just nu, men skulle nog vilja byta till samhälle eller natur, jag vet att det är då väldigt olika linjer men jag är helt redo på att gå om tvåan. Dem ämnena som jag fått bra betyg i, måste jag läsa om dem ändå? Det gick ganska dåligt för mig i tvåan också så så sätt skulle det vara en "fördel" och ganska skönt för mig att "göra om, göra rätt". Jag tycker absolut att juridiken är rolig och gillar min linje helt okej just nu, men känner inte att jag passar i den då jag gillar till exempel naturen och att läsa och skriva mycket. Så hjälp mig! Vad ska jag säga till mina föräldrar? Vad behöver jag läsa till i diverse linjer, samhälle respektive natur? Hur går ett skolbyte och linje ihop? (vill trycka på att jag är fullständigt okej med att gå om tvåan på alla linjerna). Tacksam för svar då detta är ett stort dilemma just nu!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lilly,

    att komma in på en gymnasieskola på annat sätt än genom att konkurrera om plats i år1 med sina grundskolebetyg är ett Undantag och beviljas av rektorn på den mottagande skolan. Det är frivilligt för rektorn att ta in dig, även om ledig plats finns.

    En ungdom har rätt att till och med det året hen fyller 19 år söka om till år1 på gymnasieskolan, såvida hen ännu inte avslutat 3-årig utbildning på ett nationellt program. Efter det söker man till komvux, i den kommunen där man är folkbokförd.

    Att du skulle bli antagen i år2 på Naturvetenskapsprogrammet, tror jag inte alls på, tyvärr; detta för att på NA läser eleverna avancerad matte i snabb takt och de läse räven fysik, kemi och biologi.
    Att bli antagen i år2 på Samhällsvet.programmet kan inte uteslutas, då utbildningar på EK och SA är rätt så lika (med undantag av att man på EK inriktning Ekonomi läser matematik 3b som obligatorisk kurs), men inriktningar juridik och alla intirkningar på SA är rätt lika och det är i princip möjligt att få ut examnesbevis med samma kurser i det beviset, om man tar examen från EK/juridik och SA, valfri inriktning - men varför i så fall byta? om du kan läsa samma kurser på ditt nuvarande program?

    Oavsett varför du vill byta och vill vilket program - så kontaktar du rektorer på de skolorna dit du vill byta och frågar om de har ledig plats och om de i så fall kan tänka sig kolla på din studieplan och närvarorapporter samt vilka betyg du redan fick - och då kan rektorn säga Ja eller Nej; det är inte elevens rättighet; möjlighet kan dock finnas om det finns ledig plats och om rektorn i så fall tycker att det finns möjlighet för eleven att uppnå kraven för examensbevis och då kan tänka sig ta in.

    Som sagt, du får gärna kontakta alla de skolorna som du vill byta till men i fall du vill komma in på Naturprogrammet, så är det i bästa fall in i år1 som du kan komma in; tveksamt även det - då NA-eleverna har nu redan läst ganska myckt inom fysik, kemi och biologi och även om du är beredd att kämpa och läsa ikapp, så kan du inte göra det utan lärarnas hjälp och lärarna kan myckt väl tycka att de har fullt upp med de elever som började mitt i augusti; många gymnasieskolor slutar ta in i mitten av september även om elever vill byta från samma utbildning (på en annan skola) och ännu mindre - om elever vill byta från andra program. Detta skriver jag inte alls för att göra dig ledsen, utan det är fakta som vi på Fråga SYV känner till.
    Vi kan inte förbjuda dig kontakta alla de skolorna dit du vill byta. Vår erfarenhet är att i fall skola inte vill eller kan ta in, så får man inget svar (då skolpersonal ej finner tid att lägga på ngt. som ej kommer ge resultat... tyvärr). I bästa fall får man svar: Nej, vi kan inte ta in.

    Dina alternativ är:
    - att stanna på din nuvarande utbildning och göra så gott du kan; och komplettera sedan på komvux eller på en folkhögskola eller genom prövningar;
    - att försöka byta (kontakta alla skolor som du vill byta till) men var beredd att du inte får ngt svar eller får Nej överallt där du frågar; om du får ett positivt svar, måste du snabbt inkomma med förteckningen av dina betyg och de kurser du läser nu + närvarorapport; sedan brukar rektorn på den "mottagande skola" vilja träffa dig för att fråga om varför du vill byta... sedan kan rektorn ändå säga Nej eller så har du tur och får ett Ja!
    - Om du fyller 20 år först under 2021, då kan du till hösten 2020 söka till år1 på vilket program du vill, men då får du inte innan dess ta ut Examensbevis eller Studiebevis, utan du måste hoppa av i mitten av vårterminen (cirka...); tråkigt att uppmuntra hoppa av gymnasiet, men reglerna säger att du ej kan gå ännu en gymnasial utbildning efter att du har gått 3-årig utbildning redan, detta även om du får få betyg, låga betyg mm... själva faktum att du har gått i 3 år på gymnasiets nationellt program diskvalificerar dig från att kunna komma in i år1 igen. Sedan, om du kommer in i år 1 (genom konkurrens - på dina "gamla" grundskolebetyg) och kan uppvisa godkända betyg i många kurser kan du bli "uppflyttad" och kunna klara gymnasial utbildning och uppnå kraven för examensbevis på 2 år, i stället för att läsa ännu 3 år.

    Ang. vad du ska säga till dina föräldrar
    Du kan låta dem läsa mitt svar här och ni kan tillsammans diskutera vad som blir bäst för dig.
    Eller så undersöker du möjlighet att byta - det kan mycket väl bli så (tyvärr) att du inte kan byta nu, i slutet av september... och då har du endast följande val: genomföra din nuvarande utbildning, hoppa av och söka på nytt till år1 eller söka jobb och i fall du får jobb - jobba ett tag, tills du kommer på vad du vill göra sedan.
    Du kan också söka till Allmänna kurser på folkhögskolorna. Oftast vill folkhögskolorna ha ansökan på våren (till exempel innan 15 maj) och då kan man, i fall man kommer in - börja läsa i augusti-sept.

    Hälsningar
    Lycka till!
    Mikael