Ida
    Hejsan!
    Jag har en fråga angående om att byta skola till en annan kommun?
    Dock vill jag gå kvar i min linje och det är sam&beteende.

    Jag började nygligen gymnasium i höst och trivs inte så enormt i skolan eller min klass och att jag vill kliva ut ur min bubbla och våga på saker, börja i en ny skola o en helt annan stad skulle defenetivt hjälpa det.

    Jag undrar då om jag kan byta skola men gå kvar i samma linje? Ex jag bor i Eskilstuna men vill byta till Grillska i Stockholm men gå sam&beteende där, är de möjligt?
    Och sen om jag måste stå för mina kostnader eller står kommunen för det?

    Och min sista fråga blir då, är det bättre jue fortfarnade jag söker in i skolan i den staden jag vill gå i eller är det bättre att vänta tills jag börjar i 2:an.
    Jag menar alltså, skulle jag kunna anordna att jag börjar nu när nästa termin startar?
    • Milla : Vi fick nu svar från Grillska i Sthm om att de inte har någon ledig plats tyvärr. :(

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Vi har ställt en fråga till Grillska i Stockholm om de har plats.

    ang.kostnader så kan din kommun hjälpa till men på frivillig basis i så fall, kommunen är inte skyldig att hjälpa till ekonomiskt i detta fallet.

    Läser man på en friskola, vänder man sig till CSN men ansökan om Inackorderingstillägg men om samma program och inriktning finns närmare till din folkbokföringsadress, kommer CSN göra avslag på ansökan tyvärr.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Jättetråkigt att behöva svara Nej. :(

    Vi fick nu svar från Grillska i Stockholm:

    och det betyder att ingen kan byta och komma in på den utbildningen, varken du eller någon annan - då alla platser är tillsatta.

    Du har rätt att söka om till åk1 - dvs till hösten 2017.

    Jag är jätteledsen att behöva meddela ett sådant svar. :( Men då det är ej är en rättighet att byta sig in i en pågående utbildning, är det ren tur om man får. Nu har inte du den turen, tyvärr. :(

    Vänliga hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare