Dat
    Hej , jag går har gått min första termin i Natur Mikael elias gbg , jag tycker att läraren är bra fast jag vet inte om jag klarar det längre , jag är inte direkt utfryst från klassen utan att jag tycker att klassen känns tomt, ytlig etc. Jag hade tänkt att byta klass i samma skola fast det gick inte så jag tänkte att byta skola när vårterminen tar slut. Måste jag börja om ett år , men den stora frågan, är det värt ? Jag måste träffa nya männsisokr om , och jag vet inte om jag orkarar.

    Mvh /

    Dat

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Dat!

    stämmer det att du vill fortsätta gå på samma utbildning men på en annan skola?

    har du pratat med kurator?

    vad säger dina föräldrar ?

    vi återkommer till dig inom kort!

    vänligen

    mikael SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dat!

    Det är väldigt tråkigt att du inte trivs på din skola.

    Frågan är vad det beror på och vad man kan göra åt saken!?

    Jag råder dig prata med kurator, med skolsköterska, med din klasslärare/mentor, med dina föräldrar - och kanske också med rektor på ditt program.

    Du skriver att det inte gick at byta klass. Varför gick det inte att byta klass? Kan du försöka (fråga) en gång till?

    Det är extremt svårt (omöjligt) att veta om det blir bättre om du byter skola. Vi vet inte ens om du får byta. Byta utbildning är inte en rättighet. Om ingen plats finns på en annan skola, kan man inte byta. Även om plats finns, kan rektor på den andra skolan svara att de inte vill ta in nya elever och det har de rätt till att vägra.

    Du kan alltid söka om - till åk1 och gå om ett år på t.ex. ett nytt program. Det är din rättighet - att söka om.

    Om du vill ha tips på vilka andra gymnasieskolor i Göteborg som erbjuder naturvetenskapsprogrammet, det kan vi hjälpa dig med. NA erbjuds på ca 20 gymnasieskolor i Göteborg.

    Återkom och berätta hur det går!

    Vi på Fråga SYV håller tummarna för dig!

    ANNA