annonym

    Är det möjligt att byta språk från spanska 1 till italienska, har planerat att läsa språk i även 2 så vill då välja rätt språk.

    • Julia : spanska och italienska hör till samma "språkgrupp" och är inte så olika varandra... vad vinner du på att byta från spanska till italienska (är mest bara nyfiken ...)? :)
    • : Är intresserad av italienska och vill testa något nytt, men förstår om det inte är möjligt
    • Milla :

      Om din gymnasieskola erbjuder Italienska välj Italienska 1 från nästa läsår. Annars kanske du kan läsa italienska utanför skolan- på annat sätt ...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du läser på gymnasiet (jag gissar att du läser år 1 på gymnasiet) då måste du prata med SYV på din gymnasieskola om ev. möjlighet att byta språk... tror det blir svårt att byta mitt i läsåret. Men prata gärna med SYV på din egen skola. ... och lycka till!
    Vänligen
    ANNA
    P.S: det är inte elevens Rättighet (tyvärr) att byta kurser mitt i läsåret; och detta gäller både språkkurser och andra kurser. Förklaring: eleverna har redan läst en hel del och en ny elev som "hoppar in" behöver introduceras och handledas - på så sätt tas tid som lärare lägger på eleverna från de "gamla" elever som blir "lidande" pga en ny elev behöver mer hjälp och stöd. Undantag: om en elev som hoppar in i en språkkurs kan redan väldigt mycket inom det aktuella språket, men även i detta fallet är det inte en rättighet som eleven har (men det kan i så fall Eventuellt bli möjligt: för det behöver flera saker hända samtidigt - att det finns plats i den språkgruppen dit eleven vill byta och läraren "går med" på det).