Joanna
    Hej!
    Jag går just nu spanska steg 3 nu första året på gymnasiet. Men när jag läste spanska mellan 6-8 så hade jag en extremt stökig klass och läraren gjorde ingeting dom pratade praktiskt taget hela lektionen och vi fick ingeting gjort. Sen i 9an fick vi ny spanska lärare och fattade verkligen hur dåliga jag var på spanska och känner redan efter 2 spanska lektioner nu på gymnasiet att detta inte kommer fungera men jag vill verkligen få extra poängen som jag skulle få för spanska. Jag går IB och de är inte obligatoriskt att ha språk vad jag förstår men jag vill läsa ett språk. Jag är del estnisk och har alltid viljat lära mig estniska och undrar därför om jag skulle kunna på något sätt kunna läsa de istället för spanska är ganska så säker på att de inte finns en lärare på skolan för de men jag kan ju läsa de själv och har släktingar som kan de så kan säkert få hjälp därifrån och då slippa stressa över att inte klara spanskan och istället börja lära mig estniska. Tack i förväg för svar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Joanna,

    IB är ett Internationellt program, som inte lyder under de "svenska reglerna" så mycket. Varje IB-skola har också mycket de kan bestämma själva, på skolan lokalt.

    Du bör därför vända dig till personal på din IB-skola.

    Om du kan skaffa dig kunskaper genom självstudier - är jättebra. Frågan är dock sedan om det finns någon lärare som kan sätta betyg i Estniska 3, som moderna språk? Finns det ingen lärare som kan sätta betyg, kan man tyvärr inte göra prövning... :(

    vänligen

    Julia SYV