David
    Hej mitt namn är David och jag går andra året på ekonomi linjen på Procivitas i Malmö. Jag känner inte att jag vill jobba framför en dator på ett kontor i framtiden och känner inget större intresse för ämnena jag läser. Har länge funderat på att bli snickare då jag gillar att arbeta med kroppen och vara aktiv. Jag undrar då om det skulle vara möjligt för mig att byta till bygg och anläggningsprogrammet nu i tvåan eller om jag kanske kan hoppa in i ettan på någon skola och vad som händer med de kurser jag redan läst?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej David,

    att "hoppa in i åk1" kan funka, om det finns ledig plats på någon skola där du vill gå.

    Vad händer med de kurser i vilka du har godkända betyg? Jo, du har de betygen och kan använda dem in i ditt examensbevis men om du läser om alla eller några av dem och får högre betyg, då får du de högre betygen in i ditt examensbevis.

    Det kan hända att gymnasieskola kan ge dig möjlighet att läsa nya kurser, kanske bredda eller fördjupa din kompetens - om schemat det tillåter.

    Den viktigaste frågan är - om det finns ledig plats i åk1 på någon gymnasieskola som du vill gå på.

    Hälsningar

    Peter SYV