Linn
    Jag går just nu på en väldigt fin skolan som jag kämpat ganska hårt för att komma in på. Jag går humanistisk kultur och jag älskar den linjen. Kultur och svenska brinner jag verkligen för, men jag känner att jag inte trivs. Den enda lektionen som handlar om just kultur är en lektion i veckan. Resten är bara som en svårare version av grundskolan. Jag har gått här typ 2 månader nu och jag känner inte att jag riktigt trivs. Jag saknar också att spela musik. Vi har inte en enda musik lektion här och jag brukade spela gitarr och sjunga varje dag. Nu med alla läxor hinner jag inte ens göra det hemma. Min kille går på ett estetiskt gymnasium och verkar ha det såååå bra! Plus att jag redan blivit vänner med några i hans klass. Det går alla musik. Jag har pratat med rektorn där, och det finns platser kvar. Min mamma stötar mig och säger att jag ska göra vad jag tycker är kul. Min pappa är lite sur men har inte mycket att säga till om. Begår jag ett mistag? Är det dumt att börja på estet när jag redan går på en sån fin skola? Kommer jag komma efter med läxor om jag byter såhär sent? Jag är väldigt delad och behöver lite hjälp.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linn,

    jag skulle råda dig provgå på Estetiska programmet - innan du eventuellt byter. Även på Estetiska programmet, inriktning musik - läser man svenska, engelska, matte /man läser lika mycket matte på HU och ES/ och samhällskunskap, religion mm. De där "vanliga" ämnen, som är "en svårare version av grundskolan" läser man på alla gymnasieprogram, inklusive ES /alla inriktningar/.

    Det är jättebra att din kille trivs på sin utbildning. Dock är inte det någon garanti på att även du kommer att trivas lika bra - ni är olika personer, med olika behov och förväntningar.

    Som sagt, är mitt råd att du ber om att få provgå minst en hel dag på estetiska programmet, helst flera dagar - innan du byter.
    Jag hoppas att det löser sig på ett bra sätt; det är ju tur att det finns platser på ES, musik och det är bra att du redan har pratat med rektorn.

    Vänliga hälsningar och lycka till!

    L. :)

    Liselotte