Amanda
    Hej, jag har gått en termin på IB programmet nu men eftersom jag dels tycker att jag inte får nog utmaning i svenskan för att det inte finns nog med elever som kan prata riktigt bra svenska (mycket nyanlända p.g.a internationell linje) och att den skolan jag är på nu antagligen inte kan erbjuda Visual arts vilket är ett väldigt stort intresse för mig har jag börjat fundera på om jag kanske gjorde fel gymnasieval. I framtiden vill jag bli redaktör för olika medier som typ tidningar, böcker, hemsidor osv. och jag skulle vilja plugga på universitet utomlands, därför trodde jag IB skulle vara det absolut bästa valet. Men samtidigt tycker jag nu efter en termin att det känns som att Bild och Form eller Media på estet skulle vara något kul och något jag är väldigt intresserad i. Jag har alltid älskat konst, måleri, kreativitet och kreativt skrivande men jag vet inte hur jag ska göra. Är det bättre att bara ta sig igenom dem här åren och ha en bättre chans till universitet eller har jag lika bra chans om jag går estet men jag då också för fördjupa mig mycket mer i bildämnena?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!

    Det är mycket bra att du är intresserad av konstnärliga ämnen och är en mycket kreativ person!

    Om du vill läsa på Universitetet utomlands, är IB- det bästa alternativet, inte minst med tanken på att undervisningen är på engelska. Att du även vill behålla goda kunskaper i svenska och även fördjupa dig i de konsnärliga ämnena (som t.ex. bild) har jag full förståelse för, men det kan vara svårt att få allt. På Estetiska programmet kommer du att tappa i engelska, eftersom undervisning är på svenska och det kommer att ligga dig i fartet när du senare vill söka till Universitet i utlandet. Du måste i så fall göra tester i engelska men även om man klarar alla tester, har man bättre kunskaper i engelska, om man gick på IB jämfört med de nationella svenska gymnasieprogram.

    Men om vi "leker med tanken" att du bestämmer dig för att försöka byta till Estetiska programmet. Det blir mycket svårt att byta nu, mitt i läsåret. Du måste själv hitta en skola som vill ta in dig. Det är inte din rättighet att byta, utan du måste kontakta rektorer på alla dem skolorna som du kan tänka dig att byta till - och du kan få ett Nej överallt. Det är möjligt att du får svar att du kan byta efter åk1, dvs under sommaren, men det är ej säkert det... som sagt, rektor på den "mottagande skolan" bestämmer i den frågan. Anledning till varför du kan få ett Nej är att alla platser är upptagna, helt enkelt. Men även om det finns någon ledig plats, kan rektor svara att hen kan bara ta in en elev från samma program (som vill byta skola, men ej program). Det krävs att lärarna ägnar mycket tid åt en ny elev, hjälper att komma ikapp och då får de befintliga (övriga) elever mindre lärartid och kommer att bli missnöjda med det. De resurser som krävs för extra lärartid, finns ofta inte på skolorna, tyvärr. Men du kan fråga på skolorna som erbjuder ES. Skulle någon svara Ja, då bokar du ett Studiebesök, till att börja med och be sedan om att gå på en prova-på dag, testa vara elev för en dag.

    Däremot har du rätt att söka om - till åk1 och gå om hela gymnasiet från hösten 2016. Det kostar inget att "slänga in" en ansökan. Det tycker jag du - gott och väl - kan göra. Prata med dina föräldrar, för att du är inte myndig än och de måste godkänna ditt utbildningsval.

    Om dina föräldrar (vårdnadshavare) godkänner att du söker om till hösten 2016 - till Estetiska programmet, fortsätter du under resten av det här läsåret - som vanligt på IB. Sedan när Antagningsbesked kommer under sommaren, kan du då tacka Ja eller Nej till din plats på det Estetiska programmet. Du har med det 6-månaders "betänketid".

    Angående fördjupa dig i svenska och i bild - så kan du söka några alternativ utanför skolan: självstudier och/eller kvällskurser på konstskola. Det är alltid viktigast vad man verkligen kan, viktigare än betyg. Det är arbetsprover som man gör till de konstnärliga utbildningar, oavsett vilka betyg man har.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Hör gärna av dig igen och berätta hur det går för dig. Jag stora förhoppningar om att det kommer att gå mycket bra!

    ANNA