Alena
    Hej!

    När jag skulle göra mitt gymnasieval valde jag Samhällsvetenskapsprogrammet i Falkenberg i första hand och IB på Sannarpsgymnasiet som andrahandsval. Idag vet jag inte ifall jag gjort rätt val.

    Jag har hittills gått en termin på Samhällsvetenskapsprogrammet. Det finns två riktiga anledningar till varför jag valde detta program istället för IB:
    - Jag bor 5 min från min gymnasieskola.
    - Jag ansåg att jag skulle kunna fördjupa mig bättre i mina samhällsstudier med en nationell studieplan. Det intrycket jag fått av IB är att det är ett program som är bättre anpassat för naturvetenskapliga och matematiska studier (i alla fall på Sannarpsgymnasiet). Dessutom tycker jag inte om systemet där 80% av betyget präglas av slutresultat på final exams i maj.

    Men efter en termin så känner jag mig väldigt kluven. Mitt mål med mina eftergymnasiala studier är att studera på ett amerikanskt IVY-league college. Då anser jag att det skulle innebära en STOR fördel att studera på en engelsktalande skola och ha ett IB-diplom. Dessutom känner jag att jag är manad för Sveriges ''tuffaste'' gymnasieutbildning, då jag är ambitiös och motiverad. Jag vill även ha en skolmiljö där alla elever är lika studiemotiverade.

    Det som blir problematiskt är att jag påbörjar min andra termin här i Falkenberg. Finns det en möjlighet att byta till IB? Hur ska jag då göra med mina betyg? De kurser jag läser mitt första år nu motsvarar kurserna som man läser det första året på IB, förutom att inlärningsspråket är svenska. Dock har jag inget problem med en engelsk undervisning då jag har mycket väl utvecklade kunskaper i engelska.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alena!

    jag tror jag förstår vad du menar och hålle med dig i allt du skriver.

    Men - tyvärr - så är det inte en rättighet att byta utbildning, för att

    1. kanske det inte finns någon ledig plats på IB nu och då kan inte skola ta in dig på en plats som inte finns

    2. även om plats finns, kan rektor på IB säga att du läste ej med undervisningsspråk Engelska under hösten

    3. skola kan ha policy att inte ta in nya elever mitt i läsåret.

    Gör så här: ställ fråga till rektor på IB om de har ledig plats och om du i så fall skulle kunna byta. Om du ej kan byta nu, kan du söka till nästa år - till åk1 och gå om första året.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Jag lovar att hålla tummarna för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Tack för ditt svar.
    • : Jag undrar ifall det är så att man kan börja åk 2 istället?
    • Milla : Det måste du fråga på IB - programmet för att: å ena sidan så har du "missat" första året, men å andra sidan så är IB - ett 2-årigt program och åk1 är "förberedande" eller pre-IB och du har läst samma kurser redan, fast på svenska - så rektor på IB kan bedöma "åt vilket håll som helst" men om det ej finns ledig plats, då kan de inte ta in dig. Då kan du bara söka till åk1 och gå om ett år. Kanske bli förflyttad till högre kurs, i fall någon plats befrias och om rektor gör bedömning att du kommer klara utbildningskraven.