Hej Kristin,

    det är för rektor inte förbjudet att ta in en elev när som helst på året - om ledig plats finns och om skola anser att de kan hjälpa dig att läsa ikapp.

    Störst chans skulle jag i så fall tro att det finns om man söker som Lärling (dvs en utbildning där alla yrkeskurser läses på en arbetsplats och inte i skolan).

    Du får helt enkelt ta och fråga rektorer på alla de program & skolor dit du kan tänka dig att byta. Var dock beredd att du kan eventuellt få "nej" överallt och det pga att det kanske är fullt, inte finns någon ledig plats eller även om plats finns, så anser rektorer ofta att skola inte har resurser att hjälpa en elev att läsa ikapp.

    Om du nu frågar överallt och får ett Nej, sök till nästa år - och läs i så fall om på ett nytt program. Samtidigt som du försöker byta och/eller söker till åk1 på nytt - är mitt råd att du fortsätter ändå "hänga med" så gott det går på din nuvarande utbildning. Detta pga det är bra att kunna mer, och få i alla fall några godkända betyg "med sig", oavsett vad du kommer att göra senare.

    Den enda "bra anledning" att hoppa av gymnasiet skulle jag säga är om man får ett jobb. Att få arbetslivserfarenhet är ofta lika mycket värd än att ha godkända betyg i några gymnasiala kurser.

    Sammanfattning:
    - fråga på alla de skolor och program dit du vill byta (ofta är det rektor som svarar på den frågan, men på vissa skolor kan det vara någon annan - som t.ex SYV eller någon av lärarna som får "uppdraget" att "sköta bytesfrågor");

    - sök om till åk1 (oavsett om du nu får byta eller ej); ansökan till åk1 har inga nackdelar för dig. Det går alltid att lämna "återbud", dvs säga Nej till en erbjuden studieplats;

    - sök jobb och i fall du får jobb, kanske är det i så fall OK att hoppa av gymnasiet och jobba under resten av det här läsåret (men prata om det med dina föräldrar/vårdnadshavare - du är inte myndig och de har mycket att säga till om vad du ska göra - studera eller jobba).

    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA