Joshua
    Hej.
    Jag går nu andra året på ekonomi programmet med inriktning på juridik. Jag tycker verkligen inte om denna inriktning och det känns som den är helt onödig eftersom mina betyg är för dåliga för att plugga vidare. Jag vill inte heller plugga vidare utan jag vill bara jobba. Det jag undrar då är om det är möjligt att byta från ekonomi till något yrkes program på någon annan skola? Är det värt att byta eller ska man bara kämpa igenom det här och ha E i alla ämnen när man går ut?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joshua,

    tråkigt att du inte riktigt trivs på din nuvarande utbildning.

    För att kunna byta så som du vill, hoppa in på ett annan program, måste det finnas Ledig plats och rektor på den mottagande skolan/programmet måste vara villig att ta in dig (för att när skola tar in en elev på annat sätt än genom gymnasieantagningen, när man söker med sina grundskolebetyg fårn åk9, då åtar sig skolan att hjälpa dig att läsa ikapp det du har missat på programmet, och det är inte alltid den möjligheten finns, tyvärr).

    Jag råder dig fråga rektorer på alla de yrkesprogram som du kan tänka dig att byta till - om det finns ledig plats (vilket är den första och den viktigaste fråga?). Sedan kan du om plats finns och rektor svara i princip att det skulle vara möjligt att byta, kan du göra Studiebesök (eller boka prova-på-dag). Sedan kan du bestämma om du vill byta.

    Du kan också söka till åk1 och börja läsa 3 år på ett yrkesprogram från hösten 2017. Du är tillräckligt ung för att göra det. I så fall kan du under den här läsåret fortsätta läsa på din nuvarande utbildning, eller om du har möjlighet att få jobb - kanske jobba i stället för att skaffa dig arbetslivserfarenhet.

    Gymnasial utbildning är värdefull, även om man "bara" har E betyg i alla kurser. Gymnasieexamen är som "kvalitetsstämpel", att du har vissa grunder att stå på. Visserligen går det inte att få jobb som elektriker eller bussförare med examen från Ekonomiprogrammet.

    Men det finns ett antal yrken där man kan få jobb även om man bara har E betyg i alla kurser. Det finns inga garantier för att det är arbetsgivare som bestämmer, men de yrken inom vilka det går att få jobb med "bara" E betyg från ekonomiprogrammet direkt efter gymnasiet är bland annat: Administratör>>, Kaffetekniker>>, Växtskötare>>, Parkvärd>>, Brevbärare>>, Biografmedarbetare>>, Bovärd>>, Uthyrare>>, Kassabiträde>>, SäIjare>>

    och även som InkassohandIäggare>> och som HandIäggare>> på oIika myndigheter t.ex på Försäkringskassan.

    Inom många praktiska yrken som ByggnadsmåIare>> eIIer Iädergravör<< går det att utbiIda som som vuxen, t.ex genom att gå i Iära hos en verksam yrkesutövare. Vissa yrken som t.ex OkuIarist>> finns det inget annat sätt att utbilda sig på än genom att "gå i lära", men t.ex Elektriker<< kan man inte bli på det sättet. Och med en gymnasieutbildning "i bagaget" får man oftast inte någon plats på komvux, på ett yrkespaket, och därför är det så att i fall man vill bli Elektriker, bör man helst söka EE programmet (i första hand inriktning EIteknik>>) på gymnasiet.

    Hoppas mitt svar bIir på något sätt tiII hjäIp för dig! Du får gärna återkomma när du har kikat på de oIika yrkena och fått svar från rektorer på de yrkesprogrammen. OBS! om de har pIats på yrkesprogrammen och om du får gå på Studiebesök och prova-på dagar, och får erbjudande att börja där, har du ändå rätt att ångra dig och stanna på din nuvarande utbildning. :)

    Bästa häIsningar

    ANNA