Tilde

    Hej! Skulle vilja läsa spanska 4 för att höja mitt meritvärde men detta är då utöver mitt slutbetyg (tog studenten 2013), vad händer då om jag har för mycket gymnasiepoäng? Kan tillägga att jag har IG i matematik C som jag gärna byter ut

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tilde,

    med flera studier kan du - hur som helst - inte försämra dina chanser att komma in på en eftergymnasial utbilnding, men det är inte heller säkert att du förbättrar dina chanser.
    Du kan söka till att läsa Spanska 4 på komvux och vi hoppas du kommer in och får plats och kan läsa. För att betyget i Spanska 4 ska ha "en chans" att påverka ditt nuvarande meritvärde - måste det bli ett GODKÄNT betyg. Skulle du t.ex få F betyg, då blir det som om du ej läst Spanska 4.

    Om du får godkänt betyg, kan det ge dig meritpoäng. Här beror det på om du t.ex redan har max i merit. Max i merit är 2,5... och ingen kan få mer. Så, om du exempelvis redan nu har max i merit, kan du i så fall inte få fler meritpoäng.
    Om du inte idag har max i merit - kommer godkänt betyg höja ditt meritvärde i så fall. Alla de kurser som du nu har i ditt Slutbetyg kommer finnas kvar; alla de betygen räknas fortfarande in... oavsett om du får betyg i nya kurser på komvux eller inte.
    Det är endast om du ex. i ditt slutbetyg hade betyg i Spanska, steg 4 - och på komvux eller genom prövning fick HÖGRE betyg i Spanska 4 - då skulle det högre betyget räknas in I STÄLLET för lägre betyget i SAMMA kurs.

    Reglerna vad gäller Meritpoäng för dig med Slutbetyg från 2013 - finns på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Meritpoang-slutbetyg-gy-2010-framat/

    Och så här tolkar jag reglerna... om du i ditt slutbetyg har godkänt betyg i Spanska, steg 3 - då får du 0.5 i merit för det redan nu... Om du skaffar dig betyg i Spanska 4 - får du ännu 0.5 i merit till. Det blir då sammanlagt 1.0 för moderna språk. För att få max i merit inom moderna språk skulle du behöva att även skaffa dig godkänt betyg i Spanska 5.

    Rubriken på din fråga ...? menar du att du vill bli av med några lägre betyg som du har i ditt slutbetyg? I så fall måste du läsa upp just de betygen - dvs få högre betyg i Motsvafrande kurser. Du kan inte på ngt. annat sätt bli av med dina lägre betyg i slutbetyget. Du kan, alltså, inte räkna med betyg i en annan kurs i stället för en kurs som finns i ditt slutbetyg.
    Du skriver du har IG i matematik 3 i ditt slutbetyg. För att "bli av med" det IG-et behöver du skaffa dig högre betyg, E eller högre i Matematik 3 (3b eller 3c - vilket som). Ju högre betyg i matematik 3 du får, desto bättre. Matematik 3b är mer ekonomiinriktad kurs; Matematik 3c är med naturvetenskapligtinriktad kurs men de är rätt lika; dock säger många att det är oftast lättare att få högre betyg i matte 3b.