Aisa
    Hej!
    Min vän läser ungefär 2800 poäng i gymnasiet och när jag frågade varför sa hon för att kunna ha "backup" betyg om hon inte är nöjd med någon annan betyg. Tillexempel läser hon hemspråk, får A och kan byta ut det mot betyget i biologi 2. Kan man verkligen göra så? Vad händer annars med betyget? Räknas det med in i meriten?
    • Anna : Att läsa U-kurser, extrakurser - är ett Undantag. Det kan många ggr vara bättre att koncentrera sig på de "vanliga studier" och inte splittra tid och uppmärksamhet för att läsa för mycket. Och det är inte upp till eleven om hen får eller inte får läsa extrakurser... allmänt avråder vi från att "i onödan" läsa på mer än heltid, även med tanke på hälsan /elever måste få tid för återhämtning/.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Aisa,
    om din vän läser inriktining Naturkunskap på NA-programmet är biologi 2 alltid en "vanlig kurs", som måste finnas med i examensbeviset och betyg i vilken kommer räknas in i jämförelsetal.
    Modersmål kan på Naturvet.programmet ersätta den obligatoriska kursen Moderna språk. För övrigt kan modersmål läsas inom Individuellt val och där ryms det endast 2 kurser /det finns annars 3 kurser inom ämnet modersmål på gymnasiet/.
    Att läse fler kurser än de obligatoriska 2500 poäng kan man endast enligt Rektors beslut. Det kan inte eleven bestämma själv. Undantag: på YRKESPROGRAM har eleverna rätt läsa kurser för Grundläggande behörighet, dvs svenska 2,3 och eng 6 - som U-kurser, utökade.

    Att man läser på mer än heltid, mer än 2500 poäng betyder inte att man bara kan ta och byta ut sina sämre betyg mot bättre betyg; egentligen så är tanken att studieplan revideras pro-aktivt, framåt... och innan varje kurs börjar, vet man i vilken kategori den kursen kommer att läsas. Man bör inte ändra i efterhand: men vi vet att vissa skolor ibland reviderar i efterhand - för att hjälpa elever få högre meritvärde. Frågar man Skolverket, får man svar att det är inte meningen att man ska göra så... men att de vet att det förekommer, vilket inte är bra.

    Det är mycket möjligt att din vän TROR att hen ska kunna byta så som du skriver i din fråga men att det verkligen blir så är ytterst tveksamt; hur det blir beror på vad rektor på den skolan tycker; Exakt vilka kurser det är hen läser som U-kurser; Exakt hur elevens studieplan /den individuella studieplanen/ ser ut + vilket program och inriktning hen läser.

    Vänliga hälsningar
    Julia syv