Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maja!

    Om du fick ett Slutbetyg eller ett Samlat Betygsdokument - det är stor skillnad i reglerna... Vilken typ av utbildningsdokument har du fått?

    Om du har ett Slutbetyg - då måste du läsa samma kurs, dvs Programmering A eller göra prövning i den kursen - för att kunna räkna med ett högre betyg (i stället för IG som finns i ditt Slutbetyg).

    Om du har fått ett Samlat betygsdokument - har du fram till 1 jan 2017 på dig att läsa upp kurser för att få Slutbetyg på Komvux. I så fall gör du planering av ett Slutbetyg med SYV på komvux. Och det ska inte vara omöjligt att ersätta Programmering A med Webbdesign, tycker jag ... men det är viktigt att kolla upp att du har godkända betyg i alla obligatoriska kurser och att det totala antalet godkända poäng (och det totala antalet betygsatta poäng) är tillräckligt för att uppfylla kraven för ett Slutbetyg.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : Hej! Tack för svaret! Jag fick slutbetyg med 2400 godkända, har bara ig i programmering A så tänkte att jag kunde ersätta det med att läsa webdesign? Om inte, vart går så den här webdesign kursen? Är den ens lönt att göra, för den höjer inte snittet precis eller?
    • Milla : Du lär dig ngt nytt inom kursen Webbdesign, får vi hoppas. Ang. höja meritvärde av ditt Slutbetyg, från vilket år är ditt Slutbetyg? Det kan spela roll. Reglerna har ändrats flera ggr på relativt kort tid. I vilket fall - för att betyg i en kurs som du inte har i ditt slutbetyg, ska höja meritvärde, bör det ligga över "snittet" och höjer i så fall värde väldigt lite men om du ändå läser en kurs, så försök lära dig så mycket du kan och få ett så högt betyg du kan.