Hanna
    Hejsan!

    Jag går nu i tvåan på Naturvetenskapsprogrammet och hittills har det mesta gått som en dans på rosor. Utan att veta riktigt vad jag vill bli i framtiden har jag som mål att få såpass bra betyg att jag kan komma in på t ex läkarlinjen.

    I ettan läste jag moderna språk steg 3, och i år har jag steg 4 som individuellt val. På programplanen min skola har ska man även läsa Matte 5 samt Engelska 7. Matten vill jag absolut läsa men engelskan skulle jag gärna byta ut mot något annat, då jag trots att jag inte läser detta får full merit, eller hur? Jag förstår att ni inte vet hur det funkar på just min skola men skulle jag i teorin kunna byta engelskan mot en annan 100 poängs kurs (eller 2 stycken 50) och ändå få ut en gymnasieexamen med full meritpoäng? För godkänd i alla andra meritpoänf kurser ”vet” jag att jag kommer bli. Jag tänker att jag helt enkelt kan välja två individuella val nästa år istället (då min skola har schemalagd individuellt val 2 ggr/vecka, alltså borde jag kunna läsa två kurser).

    Att jag vill byta ut engelskan är främst för att få lite högre genomsnittsbetyg. Jag tror absolut att jag skulle bli godkänd i engelska 7, men då jag vet att många sänker sig i förhållande till föregående engelskakurser vore det skönare att välja något där jag med säkerhet kan få ett A eller B.

    Tack så länge!
    • Ludmila : Du har tänkt igenom det och det låter bra, tycker jag. Prata med SYV på din skola, be att få byta ut eng 7 mot en annan 100p.kurs eller två st. 50p-poängskurser.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    Engelska 7 är inte en av de obligatoriska kurser, det kan du bl a se i Programplanen för NA>>> - i alla fall är inte det "centralt bestämt" att man måste läsa eng 7, men på enskilda gymnasieskolor kan det på sätt och vis bli "obligatoriskt" att läsa eng 7, pga ingen annan kurs kan erbjudas, t.ex... det är ju tyvärr Lärarbrist och så kan det också vara så att ingen annan kurs kommer att passa in i ditt schemat; ex. om andra kurser som du vill läsa går samtidigt som någon av dina obligatoriska kurser, som du behöver läsa för att uppfylla kraven för examensbevis>>.
    Jag hoppas du ska få kunna byta eng 7 mot en annan kurs, men jag kan inte lova dig det. Det måste du få svar på från syv på din skola.

    Det jag kan svara på att du med godkända betyg i Moderna språk 3 och 4 och i Matematik 5 uppnår max i merit>>, men inte till dem några få högskoleutbildningar där kravet på Särskild behörighet innefattar moderna språk 3, det är om du t.ex vill läsa för att bli lärare i moderna språk eller på ett program på högskola med Internationell inriktning /där krävs det ofta att man har godkänt betyg i moderna språk 3/.. och i så fall, om du bestämmer dig att söka ngn av de utbildningar, kommer du att - för att uppnå max i merit - även få godkänt betyg i engelska 7 ELLER i matematik 5 OCH matematik Specialisering. Men till de flesta högskoleutb., inklusive Läkarprogrammen, uppnår man max i merit med godkända betyg i Moderna språk 3 och 4 och i Matemaik 5.