Nadja
    Hej jag går andra året på natuvetenskapliga programmet och jag riskerar att få F i matte 3c, om inte jag får F så kommer jag få E. Går det att kontakta syven på min skola och byta ut matte 3c mot ett helt nytt ämne? Så jag stryker 3c och gör en "individuell studieplan" då jag ersätter matte 3c med ett nytt ämne. Jag är godkänd i Matte 1 samt 2c och dem två är väl de enda två som man behöver ha för en examen? Jag har tänkt plugga till Jurisprogrammet efter gymnasiet och det kräver inte matte 3. Är detta något som skulle kunna gå?
    • : matte 3c är en OBLIGATORISK KURS på Naturvetenskapsprogrammet och kan därför inte bytas ut. :(

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, Nadja!
    Precis som Marina skriver i sin kommentar, är matte 3c en Obligatorisk kurs på NA, naturvet.programmet. Den kan tyvärr inte bytas ut mot någon annan kurs.
    Inte ens om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program kan matte 3 bytas ut; detta för att det är en kurs inom Gymnasiegemensamma ämnen (se programplan för NA>>) och de alla måste finnas med i examensbeviset; för att i annat fall uppfyller man inte kraven för examensbevis.
    Du kan med F i matte 3 få examensbevis från NA-programmet, men utan betyg i matte 3 uppfyller du inte kraven och får endast ett Studiebevis.
    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Studiebevis kan senare kompletteras upp till examensbeviset. Dock kommer du behöva få betyg (i alla fall F-betyg) i matte 3 även senare, på komvux... för att uppfylla kraven för examensbevis>>. Och matte 3 kommer ju inte bli lättare till sitt innehåll om två år. :(
    Du läser nu andra året. Kan det vara så att det ligger i dina bästa intressen att byta ex. till ekonomiprogrammet, inriktning Juridik eller till Samhällsvetenskapsprogrammet eller till >>Estetiska, inritkning "media"? På de utbildningar behöver man inte läsa matte 3. På ES och på HU, humanistiska, läser man endast matte 1b som en obligatoriska kurs, men kan läsa matte 2 (som en valbar kurs).
    Du kommer i så fall med stor sannolikhet "förlora" minst ett år - men du vinner i det att du kan uppfylla kraven och få EXAMENSBEVIS och få behörighet till eftergymnasiala utbildningar; och detta utan att behöva "dras" med F (eller E) betyg i matte 3?
    ______________
    Hur som helst så är svaret NEJ, du kan tyvärr inte "bli av med" matte 3 - men med F betyg i matte 3 kan du fortfarande uppfylla kraven för examensbevis. Dock drar F betyget ner ditt jämförelsetal rätt mycket. Och vill du senare höja ditt jämförelsetal/meritvärde - kommer du behöva få högre betyg i matte 3 i alla fall (men du kan läsa eller göra prövning i matte 3b, som är lite lättare... har Ekonomisk inriktning - medan matte 3c har Naturvetenskaplig inriktning).
    ______________
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen
    Julia syv