karolina

    Ifall jag gått ut gymnasiet med godkänt eller mer i betyg samt fått examen med meritvärde på 12,0(stylist linjen) nu ska jag byta yrkeslinjer och påbörja en vård omsorgs linje på konvux och sen byta ut mina alla stylist ämnen till vård och omsorgs ämnen och därmed eventuelt höja mitt meritvärde funkar det så?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det går inte byta ut kursen från examensbevis utan man måste höja betygen i de kurser som ingår i examensbevis men om du på Komvux får ett nytt examensbevis då kan du söka till högskolor och universitet med det nya examensbeviset i så fall. Har du flera dokument som bekräftar behörighet till högskolestudier räknar Antagning.se till din fördel, alltså räknar in det som måste räknas in plus Av det som Får räknas in - endast det som höjer ditt meritvärde/ därför ska man alltid se till att Antagning.se har tillgång till alla dina gymnasiala betyg.

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Ifall jag bara läser praktiska delen till vård och omsorg för att jag redan har betyg i dom typiskaskolämnenas mate engelska svenska osv går dom automatisk in i hela vård examen ? Alltså att det inta bara blir examen av ämnen som ingår inom vården men även dom normala ämne som jag även hade på stylist linjen som jag redan har betyg i

    • Anna : Om du uppfyller kraven för examen från vård- och omsorgsprogrammet, borde du få ut examen. Prata gärna med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.