N
    Hej!
    Jag läser på komvux nu eftersom jag inte fick en gymnasieexamen. Jag läste Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning Socialt entreprenörskap (nu beteendevetenskap). Min fråga är om jag kan byta ut ledarskap och organisation till retorik?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nellie,
    du bör följa den planering som du gjorde med sYV på komvux - planering mot examensbevis.
    På Komvux är inte Ledarskap och organisation en obligatorisk kurs, den måste inte ingå i examensbevis. men jag vet inte om komvux i din kommun kan erbjuda läsa Retorik.
     Kurserna är lika stora, á 100p. och det borde inte ställa till problem - vad gäller få ihop rätt antal poäng till examensbevis. men... Samråd helst med syv på komvux - är mitt råd.

    • :

      Hej!

      Skolan erbjuder retorik som kurs. Vi har ingen kursplan angående ledarskap-grejen utan skulle avvakta eftersom hon inte visste om en kunde byta ut kurser. Så det är möjligt alltså, rent tekniskt, att byta ut ledarskap och organisation till ex. Retorik eller pedagogik?

    • Julia : inriktningskurser är inte obligatoriska på komvux. Du borde därför kunna läsa andra kurser. Det är rektor som är ytterst ansvarig. Du kan därför vända dig till rektorn.