Emma
    Hej ja läser ekonomiprogrammet inriktning ekonomi och har en fråga ang utökade kurser. Jag tänker nämligen plugga tyska 2, 3 och 4 på distans i höst för att få Meritpoäng (som konkurrenskomplettering). Jag undrar om två av dessa kan ta bort två andra kursers betyg? Jag vill nämligen läsa till ekonom och byta ut mina betyg i uf och marknadsföring till dessa betyg är det möjligt? Jag har också full poäng från gymnasiet men bara 1 merit så isåfall så jag antar att tyska kurserna 3,4 som ger merit puttar bort två betyg eftersom jag har full poäng. Stämmer det? Och vilka kurser tas bort?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin!

    För att kunna svara på dina frågor måste du uppge:

    1. läser du åk2 eller 3 på gymnasiet nu?

    2. kommer du få examensbevis eller studiebevis när du slutar på gymnasiet?

    3. var ska du läsa kurser på distans till hösten? på komvux?

    Vänligen

    Julia Syv

    P.S: utan svar på mina frågor (ovan) är det omöjligt att svara på dina frågor. :(

    • : Jag läser årskurs 3 och ska läsa på komvux! Läste på lite om examensbevis pch studentbevis och förstod det som att det ena får man om man är godkänd i allt och det andra om man inte är det! I sådana fall kommer jag få ett examensbevis. Men är det något man kan komma överens med skolan om, om det handlar om att få ett högre snitt?
    • Mikael : I Examensbeviset "låser" du dina kurser. Jag ska ge dig ett nytt svar nu.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om du får Examensbevis med "bara" en Meritpoäng - kommer kurser som ger dig fler Meritpoäng (dvs Moderna språk 3 och 4) - betyg i de räknas in i ditt jämförelsetal. Inga kurser från Examensbevis tas bort, utan du räknar in betyg i Moderna språk 3 och 4 samt Meritpoäng som de kurser ger dig - in i ditt befintliga meritvärde från Examensbeviset.

    Skulle du fått Studiebevis (dvs inte uppfylla kraven för examensbevis - t.ex om du får F betyg i svenska eller svenska som andraspråk3) - kan du få ett Examensbevis på komvux.

    Om du får Examensbevis på gymnasiet, kan du inte få ett nytt examensbevis från komvux. Inga kurser från examensbevis kan tas bort. Om du läser upp samma kurser som finns i examensbeviset (med högre betyg) räknas om ditt meritvärde till högre men med det högre (upplästa) meritvärdet prövas du i BII (kompletteringsgruppen) där det ofta krävs högre betyg.

    Hälsningar

    Mikael SYV