Jonna
    Jag gick ett år på ett yrkesprogram, men valde att byta program och går nu första året på naturprogrammet. Jag undrar om jag kan "byta ut" matematik kurs 1c till matematik kurs 1a (som jag fick betyg i på yrkesprogrammet) i mitt slutbetyget på detta programmet sedan? t.ex. om jag fick betyget A i matematik 1a och får betyget C nu i kurs 1c, kan jag då byta ut så att jag får det meritvärde som jag hade fått om jag fick betyget A i matematik 1c? Och på så sätt höja mitt meritvärde? Och isåfall, hur går jag tillväga?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Joline;

    vi får hoppas att du får A betyg i matte 1c och då är problemet löst på ett mycket bra sätt!
    Annars så är det en svår fråga...
    Några olika regler krockar här med varandra; detta kanske pga det egentligen inte är "meningen" att eleverna ska gå om, det är ett Undantag och det finns inga regler skrivna just för vad som gäller i just den situationen som du beskriver... Det får bli beslut som rektor på din skola får fatta.
    *********
    Vilka regler som "krockar" i detta fallet?
    Jo, å ena sidan så läser man som Standart Matematik 1c på Naturvetenskapsprogrammet;
    å andra sidan, om man har flera betyg i samma /eller i motsvarande/ kurser så gäller det högre betyget; matte 1a och 1c är på många sätt just "motsvarande kurser"; om du inte läste matte 1c, kunde du bara "rakt av" ta in betyg i matte 1a in i ditt Examensbevis (jag tror t o m att i fall eleven får F i matte 1c, och elever redan sedan innan har godkänt betyg i matte 1a, så kommer betyg i matte 1a ingå i examensbeviset från naturvet.programmet). Du kanske kan läsa någon "ersättningskurs" i stället för matte 1c? Med "ersättningskurs" menar jag vilken kurs som helst som går på samma tider som din klass läser matte1c /för att "ersätta" de "förlorade" timmarna - så att du fortfarande läser på heltid och har rätt med studiehjälpen från CSN/.
    Vänligen
    L.

    Liselotte