Vägledare SYV

    Hej K,

    det är lite för lite info i din fråga för att kunna svara. Du uppger inte om du har Examensbevis, Studiebevis, Slutbetyg eller Samlat betygsdokument från gymnasiet. Det är olika regler för olika typer av utbildningsdokument.
    Prata gärna med syv på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ta med dig alla dina gymnasiala betyg , om du har några - när du går pratar med syv på komvux.

    mvh

    V.

    • :

      Hej!

      Tack för svaret. Jag har studiebevis och går komvux. Jag har f.d. gått NA programmet och vill gärna byta/ersätta samhällskunskap 1b och historia 1b då jag har bättre betyg i andra kurser. Min fråga var om det var möjligt att göra?

    • Julia : På Naturvetenskapsprogrammet är Samhällskunskap 1b och Historia 1b obligatoriska kurser. Det går få examensbevis från komvux med F betyg i en av de kurserna. På komvux är det Högskoleförberedande examen man får, eller Yrkesexamen. Om du läser mot högskoleförberedande examen då är samhällskunskap 1b strikt obligatoriskt att ha med i examensbeviset men inom historia kan man ha en mindre kurs - historia 1a1. ... i Yrkesexamen räcker det med samhällskunskap 1a1 och historia 1a1.
    • Julia : Teoretiskt sett, skulle rektor på komvux kunna "klyva" ditt betyg i Historia 1b i två betyg: historia 1a2 och 1a1 och du läser 50p. en annan kurs (eller om du redan har betyg i andra kurser), men en kurs historia är obligatorisk att ha i alla examensbevis. ... Du kan kanske, annars, göra Prövning i Historia 1a1 /det är första delen av Historia 1b/; och ta betyg från prövningen in i ditt examensbevis.