Frida

    Hej! Jag studerar just nu miljö och hälsoskydd på lunds universitet men trivs inte så bra och tycker inte kurserna är så intressanta som jag trodde. Jag skulle vilja byta till halmstad högskola och studera miljö, inovation och hållbarhet istället. Ett problem är dock att jag saknar samhällskunskap 1a2 för att vara behörig. Går det att byta program trots att jag inte är behörig? Och vilken skillnad är det på programen? Jag upplever att miljö, innovation och hållbarhet har en större förankring till det samhällsvetenskapliga än vad miljö och hälsoskydd har vilket jag upplever är mer riktat mot naturvetenskap och har bredare kurser. Har jag rätt i denna uppfattning? Mitt mål är att jobba som djurskyddsinspektör eller likande och undrar om utbildningen i halmstad kan få mig hit? Jag vet att jag kan komplettera med vissa kurser på linneuniversitetet senare men räcker det för att få grunderna?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,
    för att få jobba, i Sverige, som Djurskyddsinspektör, kan man ha olika utbildningar: högskoleutbildning i etologi eller djurskyddsprogrammet, biologiprogrammet, agronomprogrammet, veterinärprogrammet, lantmätarprogrammet eller miljö- och hälsoskyddsprogrammet. Det blir upp till en arbetsgivare att bedöma vem som har tillräcklig kompetens för att vinna i konkurrensen och få anställning.

    När du skriver "byta utbildning" - menar du att du vill hoppa in i en pågående utbildning?
    Annars kan du söka till det nya programmet och om du blir antagen, ansöka om "Tillgodoräknande av tidigare utbildning".
    Ang. "hoppa in i programmet" - kontakta studievägledare på det nya programmet.

    Vill du söka till det nya programmet och behöver godkänt betyg i samhällskunskap 1a2, så borde det inte vara omöjligt att läsa den på heltid på distans på 2,5 veckor (eller på halvtid på fem veckor); hör med komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Ang. skillnaden på programmen
    Se vilka kurser som ingår. Prata med studievägledare på båda programmen. Läs all info som finns på sidorna som beskriver båda programmen. Fråga på det nya programmet om du kan få kontakt med studerande-ambassadör eller delta i föreläsningar (på prov) - nu när undervisning sker på distans, borde det vara lättare att "delta".

    De som inte jobbar eller studerar på just de två programmen som du vill jämföra, vet ännu mindre än du gör (du har i alla fall erfarenhet av att läsa på ett av programmen). Så, fråga en allmän studievägledare som inte jobbar på ngt av de programmen och inte själv har läst på de programmen - kan man givetvis göra, men då läser hen på utbildningarnas hemsidor och återberättar för dig det som står där och/eller ställer frågan till personal på de programmen (det går snabbare om du själv gör det, än att det ska gå via t.ex mig - att jag ställer frågan, får svar och återger det svaret till dig).
    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA