Rebecca
    Hej!
    jag har nu gått 2 år på civilekonomprogrammet i Jönköping och inser att det inte är rätt utbildning för mig. Jag undrar om de högskolepoängen jag har samlat ihop hittills kan tillgodoses när jag nu ska söka in till juristprogrammet i göteborg istället?Hur går man isåfall tillväga?

    Eller är det endast betygen från gymnasiet och högskoleprovet man kan söka in med? Eller finns det något annat alternativ för att komma in på sin drömutbildning om inte betygen räcker till?

    Är ganska vilsen nu när jag ska hoppa av min befintliga utbildning och påbörja något annat. Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca,
    Juristprogrammet är högskoleutbildning på "grundnivå", där det ej krävs att man har läst på eftergymnasial nivå, därför söker man med sitt meritvärde från gymnasiet; och om man har ett giltigt resultat av högskoleprovet - i HP-urvalet.

    Fråga på din nuvarande utbildning om du kan ta "studieuppehåll med bibehållen plats". I så fall skulle du kunna återvända till din utbildning, om du i framtiden skulle ändra dig.

    Juristprogrammet i Gbg
    Enl.vad jag kan se på utbildning.gu.se/program/program_detalj?programId=S2JUR så görs urval på betyg (meritvärde) och på HP, ej ngt. alternativt urval - till juristprogrammet i Gbg. Men läs noga på utbildningens hemsida (länk ovan). Du kan också kontakta studievägledare på det programmet för mer info.