William
    Hej,

    Jag går just nu samhällsvetenskap men trivs verkligen inte med denna linje och vill byta till natur. Jag har kontaktat rektorn och fått veta att det är 13 personer på kö till natur just nu och det är totalt 3 naturklasser. Hur stor är chansen att jag kommer in? Dom går väll efter meritvärde och själv har jag rätt bra betyg.

    Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej FeIix!

    Det är omöjigt att svara på frågan om du kommer in. Det kan bli så att Ingen mer kommer in. Det är redan mitten av september, och i fall ingen av de elever som går på NA nu hoppar av, då befrias inte någon plats. och i så fall ingen mer kommer in. Från början på oktober brukar man inte ta in elever från andra program, för att man har redan hunnit för mycket inom sina kurser. då tar man bara in elever från samma program men på en annan skola... d vs de som vill byta från NA till NA, dvs inte byta program men byta bara skola.

    Teknikprogrammets kurser ligger annars mycket närmare till Naturvetenskapsprogrammets kurser, än Samhällsvetenskapsprogrammets. Du på SA läser t.ex matte 1b, och de på Teknik och NA läser matte 1c, som är en svårare kurs. Dessutom läser de matte i snabbare takt. De läser också fysik, kemi och biologi. Det gör inte ni på Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Att hjälpa elever läsa ikapp tar tid och kostar pengar. Enskild handledning behövs. Du kan personligen "drabbas av" 2 saker - att du ska behöva anstränga dig mycket för att läsa ikapp (viIket kan få negativa följder för din hälsa) och du riskerar också få lägre betyg, än du skulle fått om du läste i normal takt på samma program, utan att byta och behöva läsa ikapp.

    Ang. vem som kommer före - du, som har högre Meritvärde.. eller elever från kön, som sökte i tid och från början valde naturvetenskapsprogrammet på just den skolan, är det svårt att säga... kanske ingen av er. För att i fall inga fler platser befrias, då kommer ingen in.

    Jag är ledsen att behöva ge dig ett sådant svar. Jag förstår att du vill ha ett annat svar. Tyvärr kan inte jag ge dig ett annat svar.

    Du har nu pratat med rektor och ställt dig i kö, om jag förstår dig rätt. Får du erbjudande att byta till NA, kan du höra av dig igen och vi ska försöka ge dig våra bästa råd.

    Om du inte får erbjudande att byta till NA, kan du inte byta.

    Du har rätt att söka om till nästa år - och i fall du kommer in på NA, läser du 3 år på NA från hösten 2017 i så fall. Om pIats konkurrerar du med dina grundskolebetyg.

    Återkom sen och berätta hur det går.

    Lycka till!

    ANNA

    Du har rätt: många kurser är exakt desamma på SA och på NA.

    Har du godkända betyg i kurserna, behöver du inte läsa dem en gång till, men i så fall läser du på deltid och inte har rätt tiII Studiebidraget från CSN. Därför kan du be din nya skoIa /eIIer ett nytt program på samma skoIa/ att försöka ge dig plats på nya kurser i stället för de kurser som du redan har läst och har betyg i, men ofta går det inte på grund av hur schemat ser ut och i så fall om du får välja att vara utan studiebidraget eller gå läsa samma kurser en gång till och få möjlighet att få högre betyg i dem, så ... vad väIjer du?

    :)

    Har man fIera betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller!

    • : Hej. Som det ser ut så blir det nog tyvärr inget byte, men jag har funderat på om jag ska gå klart ettan på samhäll och söka om till natur nästa år. Jag undrar även en sak. Några kurser är väll gemensamma på samhäll och natur, och om jag då får betyg i dom kurserna i slutet av läsåret, kommer jag att behöva läsa om dom kurserna en gång till fast på natur?
    • Anna : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig! :)
    • : Jag har ytterligare en fråga. Man läser väll t.ex. matte 1b i ettan på samhäll, om jag får betyg i den kursen, och sedan byter till natur, och går ut gymnasiet, kommer mitt betyg i matte 1b att stå med i slutbetyget i trean även fast man inte läser den kursen på natur?
    • Julia : På nivå 1 får man fritt byta ut kurser, dvs det är OK att ha matte 1b i examensbeviset från Naturvetenskapsprogrammet.
    Läs alla kommentarer