Elev

    Hej! Jag går samhäll i årskurs 1 och har fått besked från min rektor att jag ska gå om. Detta pga att jag kom in fel i studierna. Jag bytte nämligen skola till början av vårterminen. Jag och rektorn hade ett möte och tanken var att jag skulle byta till ekonomi juridik till en början, i början av vårterminen. Vi kom sedan överens om att det skulle blivit för mastigt för mig och då sa han att jag hade kunnat gå om en årskurs och gå med ett år yngre. Han sa också att vi skulle talas vid till sommaren. Nu är sommaren här och rektorn säger att jag inte kan byta till ekonomi juridik som han lovat mig. Är inte detta väldigt fel? Jag är just nu jätte ledsen på grund av detta. Jag har inte sökt in till ekonomi linjen årskurs 1 däremot, behövs detta? Sista dagen för ändringar i min kommun är 1 juni, kan jag med hjälp av min syv söka in till ekonomi juridik programmet? För man söker väl in med sina grundskolebetyg? Tacksam för snabbt svar! //Stressad och förvirrad elev

    • Elev : Hej! Tack så jätte mycket för svar! Jag undrar bara, om jag lägger in flera olika gymnasieskolor, kommer min plats på min nuvarande skola försvinna då? Jag har ju fått besked om att jag ska gå om en årskurs, samhäll. Jag har alltså platsen på samhäll men försvinner denna om jag söker in på andra skolor/linjer eller hur går det till?
    • Anna : Du beskriver en ovanlig situation. Att eleven får gå om årskurs 1 på gymnasiet på det viset som du beskriver är ovanligt, och det finns nog inga regler skrivna för just den situationen. Om jag får gissa, så tror jag inte att det muntliga löften som rektor gav dig och en ny plats du får via gymnasieantagningen har med varandra att göra... det är 2 olika saker och bör inte påverka varandra. men, som sagt - en ovanlig situation, så jag kan inte ge ngn absolut garanti på hur det blir. Om du vill gå ekonomiprogrammet - sök till ekonomiprogrammet, är mitt råd.
    • Elev : Okej tack så mycket för svar! Men jag undrar bara om min plats på Samhäll kommer att försvinna om jag söker in till andra skolor? Jag vill ju helst gå Ekonomi programmet på Sjölins där jag går nu. Men om jag får en plats på Ekonomi programmet på Polhem, kommer jag att behöva gå där då? Eller kan jag tacka nej till platsen?
    • Elev : Alltså kvarstår min plats på samhäll på Sjölins eftersom att jag ska gå om? Eller måste jag söka in till Samhäll på Sjölins igen om jag söker in till andra skolor?
    • Anna :

      Du kan alltid tacka Nej till erbjuden studieplats (på alla utbildningar som är högre än grundskola, för att det är endast grundskola som är obligatorisk).
      Att du gör en ny ansökan till gymnasiet påverkar inte din rätt att fullfölja utbildning där du är antagen.

      För utbildning på de nationella gymnasieprogrammen gäller:
      Om en gymnasieelev blev antagen till skolan och inte skolkar för mycket, har hen rätt att fortsätta läsa på den utbildningen upp till tre år (att läsa under längre tid än 3 läsår, kan inte garanteras - detta eftersom rektorn måste hos elevens kommun ansöka om förlängd studiegång och kommunen kan säga "nej" och då betalar inte kommunen till skolan för elevens plats och då har skolan ett val att undervisa eleven utan att få någon kompensation eller att säga till eleven att hen ej kan fortsätta läsa på skolan). Ofta uppnår eleven vid den tidpunkten den åldern att hen kan gå över till komvux och kan då läsa mot examensbevis på komvux.

    • Valentina :

      Jag förstod det somså att du vill gå Ekonomi/juridikSjölins-gymnasium-goteborg men får kanske gå Samhällsvetenskapsprogrammet på den skolan. I så fall har jag ett förslag om att som valbara kurser försöka läsa juridiska kurser. Eftersom juridik undevrisas på skolan, finns det lärare och pågående kurser, så varför kan inte du läsa juridiska kurser som valbara inom din samhällsvetenskaplig utbildning?
      Om man jämför programplan för EK med programplan för SA, så ser man att utbildningar är rätt så lika till kursinnehåll. Det finns 3 st. juridiska kurser som elever på EK/juridik läser: Privat juridik, Affärsjuridik & Rätten-och-samhället.
      Kursen Rätten-och-samhället får på Samhällsvet.programmet läsas som programfördjupande (det kan du se i Programplanen för SA) och de andra 2 kurser får plats inom Individuellt val.
      Även tema för gymnasiearbete kan man som elev på Samhällsvet.programmet välja med juridisk inriktning.På så sätt kan man utbildning från samhällsvet.programmet som väldigt mycket påminner utbildning från inriktningen juridik på ekonomiprogrammet.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    du har rätt att söka till år1 på gymnasiet t o m det året du fyller 19 år.
    Att lägga in ansökan via gymnasieantagningskansliet - tycker jag är den bästa idén i den här situationen där du befinner dig nu. Nu är det väldigt ont om tid: bara en enda arbetsdag kvar, den 1 juni och möjlighet att lägga in ansökningar stänger mitt på dagen, så du måste ta tag i det snarast, om du vill försöka hinna.
    Du konkurrerar med dina grundskolebetyg, bra om du lägger in flera olika gymnasieskolor (prioritera i den ordningen: favoritskola högst upp). Om du kommer in och redan har godkända betyg för gymnasiala kurser, tar du det sen med SYV-en på skolan. I annat fall kan du gå hela programmet - från början.
    Du kan redan nu, på en gång, maila till gymnasieantagningen-goteborgsregionen och be om inloggning för dig (det krävs tror jag att gymn.antagningen "aktiverar" inloggning för dig, annars kan inte SYV-en lägga in ansökan i systemet).

    Vänligen och Lycka till!
    ANNA