Maria
    1. Om jag läser civilingenjörsprogrammet i kemiteknik på LTH under första året, kan jag senare byta till civilingenjörsprogrammet i bioteknik på LTH under andra året?

    2. Och om det inte är möjligt, har jag ändå samma möjligheter i framtiden inom kemiteknik som bioteknik?

    3. Vad är den största skillnaden mellan kemiteknik och bioteknik och är den alltför stor för framtida jobbansökan?

    4. Inom vilka områden kan man arbeta med som civilingenjör inom kemiteknik?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,

    civilingenjörsutbildningar är 5 år långa. Några av de områden inom vilka man ska kunna jobba efter en civilingenjörsutbildning, som ännu inte har påbörjats, kanske ännu inte finns (de kanske skapas i framtiden).

    Det spelar också roll inom vilken Inriktning man har sin utbildning,
    Exempelvis så ser det ut för de som nyss fick examen eller kommer få den till sommaren:
    Civilingenjörer från läkemedelsinriktningen får vanligtvis jobb inom läkemedels- och bioteknikbranschen och civilingenjörer med materialinriktning får jobb inom bio- och medicinteknik men främst inom elektronik-, pappers- och verkstadsindustrin - alltså, inom de branscher som står för en stor del av svensk export. Kika gärna på en 3,5 min lång film - snabblänk här - där 3 f d studerande på civilingenjörsprogrammet-kemiteknik, berättar om sina jobb.

    Studie- och yrkesvägledare

    Angående byte från ett program till ett annat - är det en fråga du måste ställa till personal på just det aktuella lärosäte, på de aktuella institutionerna.
    Allmänt gäller: svar beror också ofta på om ledig plats finns på det programmet som man vill "hoppa in på" eller inte och det vet man på förhand inte - hur det blir. Så, tyvärr, måste man oftast vänta och se och hoppas på tur.