Lilly

    Hej! Jag studerar just nu på samhällsprogrammet första terminen. Jag trivs inte i klassen och funderar på att söka in på Korrespondensgymnasiet till vårterminen. Jag har några frågor kring att studera på distans: - Behöver jag kontakta min hemkommun och få ansökan godkänd av dem? - Försämrar distansutbildningen mina chanser att komma in på högskola/universitet i Sverige och utomlands? - Har man möjlighet att läsa kurserna i ett snabbare tempo än vad man gör på ett vanligt gymnasium och bli klar tidigare med utbildningen? Hälsningar Lilly

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Utbildningar på Korrespondensgymnasiet är Riksrekryterande, vilket betyder att alla elever får söka, oavsett elevens kommun; du behöver alltså inte fråga din kommun.

    Att man läser på distans eller på vanligt sätt... ger exakt samma chans att komma in på eftergymnasial utbildning för man får betyg i samma kurser.

    ang.läsa snabbare - vi rekommenderar att satsa på kvalitet och försöka i stället få högre betyg i kurserna än att läsa snabbt. Om du har extremt lätt för dig i alla ämnen kan du i så fall läsa ngt extra, t.ex ett nytt språk eller skaffa dig extrajobb vid sidan av studier. Teoretiskt sett, så borde det finnas möjlighet att läsa snabbare om man läser på distans men sök först och om du kommer in, läs första tiden på i vanlig takt: på heltid, så får du sedan se om du vill försöka läsa snabbare.

    • : Tack för snabbt svar. Jag kom på en fråga till. Kan jag tillgodoräkna mig den här terminen som jag läser nu om jag börjar på Korrespondensgymnasiets samhällsprogram till våren eller måste jag börja om från början?
    • Milla :

      Den här texten finns idag, den 22 sept 2019 på Korr-on-lines egen hemsida:
      Blir du antagen och inskriven på Korrespondensgymnasiet, så tillgodoräknar du dig tidigare avslutade gymnasiekurser och vi placerar dig i rätt årskurs (1, 2 eller 3) och termin utifrån dessa poäng. En komplett ansökan måste vara skolan tillhanda senast 31 oktober 2019 och ska innehålla avgångsbetyg från grundskolan, utdrag ur betygskatalog från ev. tidigare gymnasiestudier samt ifylld ansökningsblankett. Ej komplett ansökan behandlas inte.