Elev

    Hej! Jag undrar om det finns någon specifik regel gällande mig som ska gå om årskurs 1, att jag inte får byta linje? Jag ska läsa om i princip alla mina ämnen förutom religion, spanska och engelska. Jag vill byta från samhäll till ekonomi. Jag kommer ju oavsett ta upp en plats från 04’orna, om det blir på samhäll eller ekonomi ska väl inte spela någon roll? Dessutom är inte klasserna gjorda ännu? Ingen har blivit fast antagen ännu? Varför skulle det då vara ett problem för mig att sättas i en ekonomiklass, istället för i en samhällsklass? Jag kommer ju börja om från start oavsett vilket program jag byter till? Måste tillägga att jag antagligen inte kommer att komma in genom min ansökan till ekonomiprogrammet via Indra detta året.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    elevens rättighet är att fullfölja den utbildning där hen är antagen.
    Att bli antagen till en annan utbildning är inte en rättighet, utan man konkurrerar om plats. Du skriver att du "antagligen inte kommer att komma in genom" din ansökan till ekonomiprogrammet via Indra (som jag gissar på är namnet på gymnasieantagningssystemet som används i den delen av Sverige där du söker till gymnasiet) detta året. Om du då skulle tas in förbi kön, upptar du en plats för någon sökande som har högre meriter (betygspoäng) än du har. Det går emot konkurrensprincipen som gäller vid gymnasieantagningen, som säger att hen med högre betyg ska komma in före sökande med lägre betyg.

    Du får gärna kontakta upplysningstjänst på Skolverket eller be dina vårdnadshavare att kontakta skolverket.
    Vänligen
    Julia