Kamron
    Hej!
    Jag planerar på att läsa programet SAM och i den så ingår ju kursen moderna språk.

    Läget är den att jag inte är så förtjust i ämnet, då jag har missat två år av grundskolan vilket har lett till att jag har fått gått om de två åren men har inte riktigt lyckas att koppa ikapp i tyskan.
    Därför undrar jag om det överhuvudtaget går att bytta ut den kursen/kurserna mot något annat då jag känner att om jag inte riktigt är intresserad i ett ämne då kommer jag att prestera dåligt, vilket jag absolut inte vill:)

    Tack på förhand,
    Kamron
    • : Om det inte går att bytta till en annan kurs, kan jag åtminstone bytta mitt språk val, det vill säga att om jag pluggar tyska just nu i grundskolan, så behöver jag inte ta det i gymnasiet utan kan byta det till t. ex. italienska om skolan erbjuder det?
    • Milla : Är svenska ditt modersmål ?
    • Milla : Läs mitt svar, nedan, då förstår du varför jag frågar om ditt modersmål ...;)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om du har ett annat modersmål än svenska, kan du läsa modersmål i stället för moderna språk på gymnasiet.

    Det är ok att börja med ett nytt språk på gymnasiet ... Det du förlorar på det- möjlighet att få meritpoäng inom moderna språk ... I och för sig är det inte omöjligt att läsa t.ex Italiensks 1,2 och sedan under åk 3 även 3, och få 0.5 meritpoäng men skulle du fortsatt med tyska och fått godkänt i Tyska 3&4, skulle du fått 1,5 meritpoäng.

    Studie- och yrkesvägledare